Zmiany, które sytuacja pandemiczna wymusiła na każdym z nas, dotknęły również branżę e-commerce. Na naszych oczach kształtowały się nowe praktyki, a wdrożone wcześniej rozwiązania – zyskiwały na popularności. Rok 2020 był więc dla branży e-commerce przełomowy. Ograniczenia związane z funkcjonowaniem stacjonarnych sklepów zwiększyły zainteresowanie handlem elektronicznym oraz bezpieczną logistyką dla e-commerce. Właściciele sklepów internetowych musieli udowodnić gotowość do wyjścia naprzeciw rosnącym oczekiwaniom konsumentów. Którym rozwiązaniom e-commerce warto poświęcić szczególną uwagę w 2021 roku? Na podstawie doświadczeń – podpowiadamy!

 

E-commerce w Polsce – cyfryzacja jest nieunikniona!

Coraz więcej osób decyduje się na zakupy online – decyduje o tym także poczucie bezpieczeństwa i komfortu związane z zachowaniem dystansu społecznego. Odpowiedzią przedsiębiorców na preferencje zakupowe konsumentów powinna być zatem digitalizacja i transformacja cyfrowa firm. Zgodnie z tym założeniem obsługa klienta coraz częściej odbywałaby się za pośrednictwem sieci. Dostosowanie firmy do realiów współczesnej branży e commerce wymaga integracji sieciowych i analogowych kanałów przekazu oraz wypracowania modelu komunikacji z klientem, zacieśniającego jego więź z marką. A także popularyzacji rozmaitych form płatności bezgotówkowej. Zajrzyj do naszego wcześniejszego tekstu i przekonaj się, jak zadbać o wzrost sprzedaży w sklepie internetowym.

 

Sklepy e commerce – zwiększona sprzedaż to wyzwanie!

To, co powinno cieszyć przedsiębiorców z branży e-commerce w Polsce (i nie tylko), może okazać się również poważnym wyzwaniem. W wielu przypadkach liczba zamówień realizowanych przez firmę wzrosła błyskawicznie, nie pozostawiając sprzedawcom czasu do namysłu nad tym, jak usprawnić łańcuch dostaw w sklepie internetowym, który nagle zaczął cieszyć się wzmożonym zainteresowaniem konsumentów. Dla wielu przedsiębiorców skutecznym rozwiązaniem z zakresu e commerce okazał się fulfilment oferowany przez podmioty zewnętrzne, niekiedy obejmujący także usługi takie jak obsługa zwrotów i reklamacji. To wszystko każe nam przypuszczać, że w roku 2021 outsourcing usług logistycznych będzie nadal cieszył się olbrzymim zainteresowaniem na rynku e commerce.

 

Branża e–commerce wymaga różnorodności!

Jak pokazują badania, w trakcie pandemii Polacy zdecydowanie częściej niż dotychczas kupowali przez internet m.in. artykuły elektroniczne, służące do nauki i rozrywki[1]. Jak jednak na tego rodzaju zapotrzebowanie byli w stanie odpowiedzieć właściciele niewielkich sklepów, którzy nie posiadali magazynów dostosowanych do przechowywania znacznych ilości różnorodnego asortymentu? Po raz kolejny cennym rozwiązaniem z zakresu logistyki e-commerce mogła okazać współpraca z centrami logistycznymi, oferującymi usługi takie jak magazynowanie czy dropshipping. Mamy podstawy, by przypuszczać, że w 2021 roku magazyny dystrybucyjne nadal będą ułatwiać prowadzenie biznesu setkom inwestorów pragnących poszerzyć swoją ofertę! Zajrzyj do naszego wpisu, jeśli chcesz dowiedzieć się, jak rozwinąć sklep internetowy, stawiając na outsourcing.

 

Rozwiązania e commerce dla oszczędności

Mimo rozwoju branży e-commerce – konsumenci poszukują oszczędności. W czasie pandemii nawet ⅓ Polaków doświadczyła obniżenia dochodów, a ¼ – zaczęła więcej oszczędzać[2]. Możliwości ograniczenia wydatków poszukiwali i nadal poszukują również przedsiębiorcy. A takie stwarza przywoływany już kilkukrotnie outsourcing logistyki dla e commerce. Korzystanie z magazynów zewnętrznych ogranicza wydatki związane z pracami magazynowymi i utrzymaniem obiektu, fulfilment zaś – ryzyko pomyłek i koszty związane z wysyłką. Jeśli poszukujesz dodatkowych informacji w tym temacie, zapoznaj się z artykułem E-commerce a pandemia – jak skutecznie zadbać o logistykę sklepu internetowego w czasie kryzysu?. Pamiętajmy, że niższe ryzyko inwestycyjne i wsparcie dla przedsiębiorców nieposiadających zaplecza logistycznego to znaczący impuls dla rozwoju rynku e-commerce. Dotyczy to także – a może przede wszystkim – początkujących przedsiębiorców. Sprawdź, jak wypromować sklep internetowy!

Jakie zatem rozwiązania z obszaru e commerce mogą się okazać szczególnie ważne w 2021 roku? Czas pandemii udowodnił, że konsumenci coraz chętniej robią zakupy w sieci. Z tego względu cyfryzacja firm i udoskonalanie metod elektronicznej obsługi klienta wydają się nieuniknione. Co więcej, odpowiedzią na rozwój branży e-commerce staje się outsourcing usług logistycznych, usprawniający łańcuch dostaw w e-sklepie. Powierzenie wszelkich procesów logistycznych profesjonalistom może okazać się dla przedsiębiorcy również metodą na redukcję kosztów i maksymalizację zysków płynących ze sklepu e commerce. Przypomnijmy sobie, czego rok 2020 powinien nauczyć właścicieli sklepów internetowych.

 

[1]W 2020 roku nawet 47% Polaków kupowało tego typu produkty przede wszystkim za pośrednictwem e–sklepów! Raport Nowy obraz polskiego konsumenta opracowany przez PwC w Polsce w 2020 roku, s. 28.

[2] Ibid., s. 5,7.