Dynamiczny rozwój branży e-commerce w Polsce trwa już od kilku lat. Polacy nie tylko robią zakupy online coraz częściej i chętniej. Z tej formy zakupów korzystają również osoby, które dotąd preferowały zakupy stacjonarne. Zbliżający się początek roku to dobra okazja, żeby sprawdzić, jakie trendy e-commerce będą obowiązywały w 2023. Jeśli prowadzicie biznes e-commerce lub myślicie o rozpoczęciu takiej działalności, zapraszamy do lektury.

Trendy e-commerce – jakie zjawiska kształtowały je w minionym 2022?

Ostatnie lata to okres bardzo burzliwych przemian. Z jednej strony wszechobecna pandemia przyspieszyła rozwój branży e-commerce i sprawiła, że ludzie jeszcze chętniej kupują online. Wpływają na to nie tylko względy bezpieczeństwa, ale również to, że wielu Polaków pracowało w tym czasie zdalnie.

Z drugiej strony światowa gospodarka nadal boryka się z problemami wynikającymi z zerwania łańcuchów dostaw czy drastycznego wzrostu cen frachtu towarów, a na to nakłada się jeszcze kryzys energetyczny wywołany wojną w Ukrainie.

Wraz ze wzrostem popularności zakupów online rosną wymagania klientów. Obecny rok niesie więc spore szanse, ale też wiele wyzwań dla każdego właściciela biznesu e-commerce.

1. Metaverse a e-commerce

Metaverse to dla jednych zapowiedź technologicznej rewolucji, dla innych tylko wymyślny sposób na budowanie wizerunku firmy. Niezależnie od tego, do której grupy należycie, nie powinniście bagatelizować wpływu Metaverse na e-commerce w nadchodzących latach. Według wielu ekspertów to właśnie handel internetowy będzie miał największy wpływ na kształtowanie się metawersum.

Aktualnie e-commerce w Metaverse zarezerwowany jest przede wszystkim dla dużych graczy. Najczęściej przywoływany przykład to stworzony na platformie Roblox Nikeland, czyli sklep, w którym można kupić cyfrowe produkty Nike. W technologię NFT i sprzedaż cyfrowych produktów inwestują aktualnie kolejne duże domy mody i marki z sektora fashion.

Ze względu na wymagania technologiczne i konieczność dużych inwestycji, takie rozwiązania nie są na chwilę obecną dostępne dla mniejszych sklepów. Każdy właściciel biznesu e-commerce powinien jednak pilnie śledzić nowości związane z zastosowaniem e-commerce w Metaverse.

2. Transmisje sprzedażowe

Stosunkowo nowym trendem w polskim e-commerce są również transmisje sprzedażowe, czyli tak zwane live’y sprzedażowe. Live commerce ogromną popularność zdobył w krajach azjatyckich, gdzie obroty w czasie jednej transmisji sprzedażowej na żywo osiągają czasami astronomiczne wartości.

W pewnym sensie transmisje sprzedażowe live porównać można do nowoczesnej formy telezakupów. Pamiętajcie jednak, że internet daje jeszcze większe możliwości interakcji między prowadzącymi transmisję sprzedażową a potencjalnymi klientami.

Jakie zalety mają transmisje sprzedażowe w e-commerce?

  • Bardzo skuteczny sposób sprzedaży dla takich produktów jak odzież, dodatki czy kosmetyki. Ten kanał sprzedaży można wykorzystać jednak także w wielu innych branżach.
  • Transmisje sprzedażowe na żywo pozwalają dotrzeć do osób, które dużo czasu spędzają w mediach społecznościowych.
  • Możliwość interakcji z klientem na żywo, udzielania informacji o produkcie, odpowiadania na pytania itd.
  • Live commerce pozwala również zdobyć zaufanie i lojalność klientów, choć w tym przypadku duże znaczenie ma charyzma osoby prowadzącej transmisję.

3. UX w e-commerce

Wspominaliśmy już wcześniej, że wraz z dynamicznym rozwojem branży e-commerce rosną wymagania konsumentów. Dotyczą one nie tylko takich aspektów jak koszty przesyłki czy czas oczekiwania na dostawę, ale w dużej mierze również tak zwanego UX.

Co to takiego UX w e-commerce? Pod tym skrótem kryje się angielski zwrot User Experience. UX możemy określić więc jako doświadczenie czy pierwsze wrażenie użytkownika w kontakcie z produktem, którym w przypadku e-commerce jest strona sklepu. 

Celem każdego właściciela e-sklepu powinno stać się budowanie pozytywnego UX na każdym etapie procesu zakupowego. Wagę UX w projektowaniu witryn internetowych, w tym sklepów, można określić jako stały trend, który w 2023 będzie równie ważny, jak w latach poprzednich. Maksymalne dopasowanie strony do grupy docelowej Waszych klientów powinno zawsze stać na czele listy priorytetów.

4. Trendy w sprzedaży internetowej – płatność odroczona

Jednym ze stosunkowo nowych trendów w sprzedaży internetowej, którego popularność w 2023 może nadal dynamicznie rosnąć, jest tak zwana płatność odroczona. Badania pokazują, że możliwość odroczonej płatności skłania do zakupów szczególnie ludzi młodych. Trend ten znany jest pod angielską nazwą Buy Now, Pay Later (BNPL).

W standardowej postaci to po prostu odroczenie płatności za zakupy online o 30 dni. Czasami z jej dodatkowym rozłożeniem na raty bez dodatkowych formalności. Na polskim rynku e-commerce działa już kilku pośredników, którzy pozwalają na wdrożenie takiej formy zakupów w sklepie online.

5. Jeszcze szybciej i łatwiej – trendy e-commerce związane z logistyką sklepów

Optymalizacja procesów logistycznych w sklepie internetowym i uproszczenie ścieżki zakupowej to cały szereg procesów związanych z różnymi sferami działalności biznesu online. Jest to odpowiedź na rosnące wymagania i potrzeby klientów. Same zakupy, płatność i czas oczekiwania na zamówienie ma być jak najkrótszy. 

Jednym ze związanych z tym obszarem trendów e-commerce to wzrost popularności takich usług jak fulfillment. Aktualnie korzystają z nich nie tylko największe podmioty e-commerce. Coraz częściej to rozwiązanie, które opłaca się również małym i średnim sklepom.

Fulfillment to nie tylko magazynowanie produktów w zewnętrznym magazynie. Taka usługa e-commerce polega zwykle na outsourcingu całego logistycznego procesu realizacji zamówienia. W większości przypadków partner logistyczny jest w stanie fizycznie zrealizować zamówienie szybciej i taniej niż pojedynczy sklep e-commerce.

Właściciele sklepów online coraz częściej decydują się także na outsourcing takich obszarów jak obsługa zwrotów i wymiana towarów czy nawet bieżąca codzienna obsługa klienta w e-commerce.

Nowa usługa e-commerce – zakupy w subskrypcji

Subskrypcyjny model zakupów znamy już dobrze dzięki szeregowi usług jak chociażby streaming video (Netflix, Amazon Prime), dostęp do gier, e-booków, audiobooków itp. Od pewnego czasu rośnie jednak popularność zakupów w subskrypcji takich produktów jak kosmetyki, karmy dla zwierząt, żywność czy środki czystości.

Na czym polega taka usługa e-commerce w praktyce? Składamy jedno zamówienie, które realizowane jest cyklicznie przez określony czas, co możemy porównać do swojego rodzaju prenumeraty na produkty. Zakupy w subskrypcji realizowane są w dwóch podstawowych modelach zwanych z języka angielskiego discovery i convenience.

W modelu convenience płacimy za określone produkty i otrzymujemy je cyklicznie. Takie rozwiązanie sprawdza się świetnie w przypadku karm dla zwierząt czy środków czystości. Z kolei w modelu discovery określamy tylko rodzaj produktów, który nas interesuje, a zawartość każdego zamówienia jest swojego rodzaju niespodzianką. W modelu discovery sprzedawane są często kosmetyki czy produkty hobbystyczne.

Czytaj także:

Jak sprzedawać na Aliexpress? Krok po kroku

Dropshipping – czy warto? 6 argumentów za tym rozwiązaniem

Magazyn sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?

Jak sprzedawać na eBay za granicę? Poradnik krok po kroku

Prawa konsumenta a zakupy przez internet – wszystko, co musisz wiedzieć

Jak wysłać paczkę kurierem?

Jak rozwinąć sklep internetowy? 3 pomocne rozwiązania

Jak założyć sklep internetowy?

Logistyka sklepu internetowego

Wzrost sprzedaży w sklepie internetowym – jak go osiągnąć?

Sklep internetowy – jak dotrzeć do potencjalnych klientów?

Sprzedaż internetowa – co się opłaca?