Zmiany, które najpierw sytuacja pandemiczna, a potem kryzys energetyczny i wojna w Ukrainie wymusiły na każdym z nas, dotknęły również branżę e-commerce. Na naszych oczach kształtowały się nowe praktyki, a wdrożone wcześniej rozwiązania zyskiwały na popularności. Minione lata były więc dla branży e-commerce pod wieloma względami przełomowe. Ograniczenia związane z funkcjonowaniem stacjonarnych sklepów zwiększyły zainteresowanie handlem elektronicznym oraz bezpieczną logistyką dla e-commerce. Właściciele sklepów internetowych musieli udowodnić gotowość do wyjścia naprzeciw rosnącym oczekiwaniom konsumentów. Którym rozwiązaniom e-commerce warto poświęcić szczególną uwagę w 2023 roku? Na podstawie doświadczeń – podpowiadamy!
E-commerce w Polsce – cyfryzacja jest nieunikniona!
Coraz więcej osób decyduje się na zakupy online – w trakcie pandemii decydowały o tym na przykład poczucie bezpieczeństwa i komfortu związane z zachowaniem dystansu społecznego. Przedsiębiorcy na nowe preferencje zakupowe konsumentów odpowiadali zatem często digitalizacją i transformacją cyfrową firm. Zgodnie z tym założeniem obsługa klienta e-commerce w Polsce dużo częściej odbywała się za pośrednictwem sieci.
Dostosowanie firmy do realiów współczesnego rynku e-commerce w Polsce wymaga integracji sieciowych i analogowych kanałów przekazu oraz wypracowania modelu komunikacji z klientem, zacieśniającego jego więź z marką. A także popularyzacji rozmaitych form płatności bezgotówkowej. Zapraszamy też do lektury naszego wcześniejszego tekstu i sprawdzenia, jak zadbać o wzrost sprzedaży w sklepie internetowym.
Sklepy e-commerce – zwiększona sprzedaż to wyzwanie!
To, co powinno cieszyć przedsiębiorców z branży e-commerce w Polsce (i nie tylko), może okazać się również poważnym wyzwaniem. Rosnąca sprzedaż e-commerce stanie się w przypadku nieodpowiednio przygotowanej firmy początkiem problemów.
Zjawisko to można było zaobserwować szczególnie w pierwszych miesiącach pandemii. W wielu przypadkach liczba zamówień realizowanych przez różne firmy wzrosła błyskawicznie kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt razy, nie pozostawiając sprzedawcom czasu do namysłu nad tym, jak usprawnić łańcuch dostaw w sklepie internetowym.
Szybko okazywało się, że organizacja magazynu czy liczba dostępnych zasobów jest niewystarczająca, by skutecznie obsłużyć zwiększony wolumen zamówień. Oczywistym działaniem może wydawać się w tej sytuacji rozbudowa magazynu i zatrudnienie nowych pracowników. To jednak wymaga sporych inwestycji, a kiedy spada ilość zamówień, sprawia, że znacznie wzrastają koszty działalności.
Dla wielu przedsiębiorców prowadzących sprzedaż e-commerce w Polsce skutecznym rozwiązaniem z zakresu e-handlu okazał się fulfillment. Co to takiego i czym charakteryzuje się takie rozwiązanie? Fulfillment to outsourcing całej (lub części) logistyki sklepu internetowego. Zamiast prowadzić własny magazyn, przedsiębiorca zleca takie usługi jak magazynowanie, kompletacja zamówień i ich wysyłka zewnętrznemu partnerowi. W zależności od potrzeb konkretnego sklepu i podpisanej z partnerem zewnętrznym umowy fulfillment może dotyczyć też takich obszarów jak obsługa klienta w e-commerceczy obsługa zwrotów i wymiana towarów.
Czytaj: Fulfillment dla e-commerce – na czym polega i dlaczego warto?
Dlaczego uważamy, że fulfillment zyska na popularności w 2023? Związane jest to przede wszystkim z drastycznie rosnącymi kosztami utrzymania własnego magazynu. Wynikają one głównie ze sporych podwyżek nośników energii oraz inflacji i związanej z nią presji wzrostu wynagrodzeń.
Czytaj:
- Koszty magazynowania towaru – co musisz wiedzieć?
- Logistyka sklepu internetowego
- Magazyn sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?
Bardzo istotną zaletą fulfillmentu jest także to, że w tym modelu płaci się przede wszystkim od zrealizowanego zamówienia. Natomiast prowadząc własny magazyn, ponosi się koszty jego utrzymania niezależnie od tego, jaki jest wolumen zamówień w sklepie.
Branża e–commerce wymaga różnorodności!
Badania pokazują, że w trakcie pandemii Polacy zdecydowanie częściej niż dotychczas kupowali przez internet m.in. artykuły elektroniczne, służące do nauki i rozrywki[1]. Jak jednak na tego rodzaju zapotrzebowanie byli w stanie odpowiedzieć właściciele niewielkich sklepów, którzy nie posiadali magazynów dostosowanych do przechowywania znacznych ilości różnorodnego asortymentu?
Po raz kolejny cennym rozwiązaniem z zakresu logistyki e-commerce okazała się współpraca z centrami logistycznymi, oferującymi usługi takie jak magazynowanie czy dropshipping. W związku z kryzysem energetycznym i rosnącymi kosztami utrzymania własnego magazynu, mamy podstawy, by przypuszczać, że w 2023 roku magazyny dystrybucyjne nadal będą ułatwiać prowadzenie biznesu setkom inwestorów pragnących poszerzyć swoją ofertę! Wszystkich zainteresowanych tym tematem zapraszamy również do naszego wpisu, jak rozwinąć sklep internetowy, stawiając na outsourcing.
Czytaj: Dropshipping – czy warto? 6 argumentów za tym rozwiązaniem
Rozwiązania e-commerce dla oszczędności
Mimo rozwoju branży e-commerce – konsumenci nadal poszukują oszczędności. W czasie pandemii nawet ⅓ Polaków doświadczyła obniżenia dochodów, a ¼ – zaczęła więcej oszczędzać[2]. Tuż po zakończeniu pandemii rozpoczęła się rosyjska inwazja na Ukrainę, której bezpośrednim efektem jest światowy kryzys energetyczny. Sytuacji gospodarczej nie ułatwia również najwyższa od lat inflacja.
To wszystko sprawia, że zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy wciąż poszukują możliwości ograniczenia wydatków. Sposobem na takie oszczędności są często rozwiązania dla sklepu internetowego związane z outsourcingiem logistyki dla e-commerce. Korzystanie z magazynów zewnętrznych ogranicza wydatki związane z pracami magazynowymi i utrzymaniem obiektu, fulfillment zaś – ryzyko pomyłek i koszty związane z wysyłką.
Co sprawia, że zewnętrzny partner logistyczny jest w stanie zrobić to samo, co pojedynczy sklep online dużo niższym kosztem? Wynika to w dużej mierze ze skali działalności. Ogromny wolumen realizowanych zamówień daje dużej firmie logistycznej o wiele większe pole manewru do negocjacji stawek z przewoźnikami. Bardzo ważnym czynnikiem jest również nowoczesna infrastruktura. Wielkopowierzchniowe zautomatyzowane magazyny są często obsługiwane przez roboty. Pozwala to na znaczną redukcję kosztów utrzymania takich obiektów.
Dodatkowe informacje na ten temat, dostępne są w artykule E-commerce a pandemia – jak skutecznie zadbać o logistykę sklepu internetowego w czasie kryzysu?. Pamiętajmy, że niższe ryzyko inwestycyjne i wsparcie dla przedsiębiorców bez zaplecza logistycznego to znaczący impuls dla rozwoju rynku e-commerce. Dotyczy to także – a może przede wszystkim – początkujących przedsiębiorców. Osoby stawiające pierwsze kroki w branży e-commerce może zainteresować również artykuł: jak wypromować sklep internetowy!
Jakie zatem rozwiązania z obszaru e-commerce mogą się okazać szczególnie ważne w 2023 roku?
Czas pandemii udowodnił, że konsumenci coraz chętniej robią zakupy w sieci. Z tego względu cyfryzacja firm i udoskonalanie metod elektronicznej obsługi klienta wydają się nieuniknione. Co więcej, odpowiedzią na rozwój branży e-commerce staje się outsourcing usług logistycznych, usprawniający łańcuch dostaw w e-sklepie. To, że przedsiębiorca powierzy wszelkie procesy logistyczne profesjonalistom, może okazać się dla niego korzystnym sposobem na redukcję kosztów. Dzięki tej metodzie zyska również szansę na maksymalizację zysków płynących ze sklepu e-commerce.
Nowoczesne oprogramowanie dla sklepu internetowego
W pogoni za trendami i nowoczesnymi rozwiązaniami nie można zapomnieć również o kwestiach fundamentalnych dla każdego sklepu online. Podstawą działania praktycznie każdej takiej strony jest oprogramowanie sklepu internetowego. Próba odpowiedzi na pytanie, jakie oprogramowanie do sklepu internetowego wybrać, wymagałaby napisania odrębnego poradnika. Wybierając oprogramowanie dla sklepu internetowego, należy przede wszystkim zwrócić uwagę, czy jest ono odpowiednio dopasowane do naszych potrzeb.
Jednym z bardzo ważnych trendów w e-commerce w 2023 jest też UX, czyli User Experience. Każdy właściciel e-sklepu powinien więc w sposób ciągły optymalizować stronę i dbać o jej maksymalne dostosowanie do potrzeb grupy docelowej.
[1]W 2020 roku nawet 47% Polaków kupowało tego typu produkty przede wszystkim za pośrednictwem e–sklepów! Raport Nowy obraz polskiego konsumenta opracowany przez PwC w Polsce w 2020 roku, s. 28.
[2] Ibid., s. 5,7.
Czytaj także:
Jak sprzedawać na Aliexpress? Krok po kroku
Magazyn sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?
Jak sprzedawać na eBay za granicę? Poradnik krok po kroku
Prawa konsumenta a zakupy przez internet – wszystko, co musisz wiedzieć
Jak rozwinąć sklep internetowy? 3 pomocne rozwiązania
Jak założyć sklep internetowy?
Wzrost sprzedaży w sklepie internetowym – jak go osiągnąć?
Sklep internetowy – jak dotrzeć do potencjalnych klientów?
Sprzedaż internetowa – co się opłaca?
E-commerce w 2023 – 6 trendów, które mogą zaważyć o Twoim biznesie