Dzień darmowej dostawy, w skrócie DDD, to nieoficjalna, ale coraz popularniejsza okazja, która na stałe wpisała się w kalendarz wielu sklepów e-commerce. Celem tego święta jest oczywiście popularyzacja zakupów online i podtrzymanie wysokich obrotów e-sklepów związanych z Black Friday czy Cyber Monday. Dzień Darmowej Dostawy 2022 to także okazja dla kupujących, którzy mogą skorzystać z preferencyjnych warunków darmowej dostawy w wielu sklepach. W związku z tym, że okres przedświątecznej gorączki zakupów, a co za tym idzie również tegoroczny DDD, jest coraz bliżej, warto sprawdzić, jak wyglądał Dzień Darmowej Dostawy 2021 i jakie są prognozy na ten rok.

Dzień darmowej dostawy 2022 – data

Zanim przejdziemy do tego, kiedy jest Dzień Darmowej Dostawy, warto rzucić okiem na to, skąd się wzięło to święto i jakie są jego początki. Chyba dla nikogo nie będzie zaskoczeniem, że podobnie jak Black Friday czy Cyber Monday, Dzień Darmowej Dostawy przywędrował do Polski zza oceanu. Jest to stosunkowo nowe „zakupowe święto”. W Stanach Zjednoczonych pierwszy Dzień Darmowej Dostawy odbył się w 2008. Wzięło w nim udział kilkuset sprzedawców. Akcja ta jednak bardzo szybko zyskała na popularności. Rok później DDD przyciągnął około 750 sklepów, które tylko tego dnia wygenerowały aż 350 000 transakcji.  Zaledwie 2 lata później w roku 2011 roku obrót sklepów biorących udział w amerykańskim Dniu Darmowej Dostawy przekroczył 1 miliard dolarów. 

Dzień Darmowej Dostawy w Polsce również może poszczycić się całkiem długą tradycją. Pierwsze próby zaszczepienia tego zjawiska na polskim rynku e-commerce miały miejsce w 2010 roku. Szczegółowe informacje o każdej edycji można znaleźć na oficjalnym portalu internetowym. Bieżące informacje pojawiają się tam jednak dopiero kilka tygodni przed datą, na którą przypada ogólnopolski Dzień Darmowej Dostawy. Jest to święto ruchome, które zwykle odbywa się w okolicach połowy grudnia, czyli w szczycie przedświątecznej gorączki zakupów. 

Dzień darmowej dostawy 2022 – lista sklepów

Dokładna lista sklepów, które wezmą udział w akcji DDD, jest na dzień dzisiejszy trudna do przewidzenia. Jeszcze na początku października na oficjalnym portalu akcji nadal znajduje się lista sklepów Dzień Darmowej Dostawy 2021.

Każdy właściciel biznesu e-commerce, który chce zaangażować się w Dzień Darmowej Dostawy, ma dwie podstawowe możliwości. Pierwsza z nich to rejestracja w oficjalnej akcji, a druga to zorganizowanie DDD na własnych warunkach i samodzielna promocja tego wydarzenia. 

Każdy, kto zdecyduje się na udział w akcji organizowanej przez portal DzieńDarmowejDostawy.pl, zobowiązany jest do przestrzegania kilku prostych zasad. 

  • Dotyczą one między innymi tego, że sklep nie może podwyższać cen produktów, aby pokryć w ten sposób koszt darmowej dostawy do klienta. 
  • Darmowa dostawa w tym dniu musi dotyczyć wszystkich dostępnych na stronie form wysyłki (nie tylko najtańszych). 
  • Biorące udział w akcji sklepy mogą wprowadzić minimalny próg kwotowy dla darmowej wysyłki, jest on jednak dosyć niski (do wyboru 20 lub 50 zł). 
  • Bezpłatna dostawa dotyczy tylko przesyłek realizowanych na terenie Polski. Ewentualne poszerzenie oferty o zamówienia z zagranicy zależy już wyłącznie od właściciela sklepu. 

Dotąd skupiliśmy się na tym, jak wygląda Dzień Darmowej Dostawy od strony kupujących. Warto jednak zastanowić się także nad tym, co może dać udział w DDD właścicielowi sklepu  i jak realizować bezpłatne przesyłki najmniejszym kosztem

Wielokrotnie pisaliśmy już o tym, że sposobem na znaczną redukcję kosztów takich obszarów działalności jak magazynowanie, czy realizacja wysyłek jest fulfillment. Na czym to polega? Można powiedzieć, że jest to outsourcing całej logistyki sklepu. Towar sklepu magazynowany jest w zewnętrznym magazynie, tam też następuje kompletacja zamówień i ich fizyczna wysyłka do klientów. W zależności od umowy fulfillment może obejmować także inne obszary jak, chociażby codzienna obsługa klienta w e-commerce czy obsługa zwrotów i wymiana towarów. Taki zewnętrzny magazyn ze względu na know-how, infrastrukturę i skalę działalności jest bardzo często w stanie realizować usługi we wszystkich tych obszarach dużo mniejszym kosztem niż pojedynczy sklep online. 

Dzień Darmowej Dostawy 2022 – jakie sklepy?

Jakie sklepy wezmą udział w akcji Dzień Darmowej Dostawy 2022? Informacje o sklepach, które są częścią DDD, można znaleźć na oficjalnym portalu. Jak już wspomnieliśmy, część właścicieli e-sklepów organizuje również Dzień Darmowej Dostawy na własną rękę. Warto więc odwiedzić interesujące sklepy i sprawdzić, czy przygotowały one jakąś promocję z tej okazji. Jeśli chodzi o konkretne branże, to wybór na pewno nie będzie mały. W zeszłorocznej edycji akcji Dzień Darmowej Dostawy udział wzięły między innymi apteki online, sklepy z elektroniką, odzieżą, zabawkami, galanterią, kosmetykami itd. 

Czytaj także:

Jak sprzedawać na Aliexpress? Krok po kroku 

Dropshipping – czy warto? 6 argumentów za tym rozwiązaniem 

Magazyn sklepu internetowego – co musisz wiedzieć? 

Jak sprzedawać na eBay za granicę? Poradnik krok po kroku 

Prawa konsumenta a zakupy przez internet – wszystko, co musisz wiedzieć 

Jak wysłać paczkę kurierem? 

Jak rozwinąć sklep internetowy? 3 pomocne rozwiązania 

Jak założyć sklep internetowy? 

Logistyka sklepu internetowego 

Wzrost sprzedaży w sklepie internetowym – jak go osiągnąć? 

Sklep internetowy – jak dotrzeć do potencjalnych klientów? 

Sprzedaż internetowa – co się opłaca? 

E-commerce w 2022 – 3 trendy, które mogą zaważyć o Twoim biznesie