Zakupy online, niezależnie od tego, czy zamawiane są u dostawcy, który specjalizuje się w wysyłce bezpośredniej z Chin, czy też 3PL wypełniającej pudełka subskrypcyjne z magazynu pod Warszawą, są obecnie złożone i bardzo zależne od najnowocześniejszej technologii.
Aby odnieść sukces w branży łańcucha dostaw, firmy potrzebują obecnie elastyczności. Możliwość sprostania zmieniającym się potrzebom, wymaganiom i oczekiwaniom może stanowić różnicę między sukcesem a porażką. Oto kilka pomysłów, które mogą pomóc Twojemu magazynowi e-commerce usprawnić jego działanie i możliwości.
1. Korzystanie z programów CRM
Oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientami (CRM) to system śledzenia używany do organizowania danych klientów. CRM są powszechnie używane w sprzedaży i marketingu do usprawnienia i personalizacji komunikacji, ale ułatwiają również proces realizacji poprzez:
- przetwarzanie zamówień;
- przechowywanie informacji o wysyłce;
- tworzenie i zarządzanie dokumentami transakcyjnymi;
- śledzenie zapasów;
- raporty bieżące.
Oprogramowanie CRM to doskonała opcja dla małych i średnich firm. Większość systemów dobrze integruje się z istniejącym oprogramowaniem i oczywiście zapewnia korzyści również zespołom sprzedaży i marketingu.
Jeśli zdecydujesz się zainwestować w CRM, aby pomóc w obsłudze wewnętrznej realizacji zamówień, zrób to krok po kroku:
- Oceń potrzebę – zanim przyjrzysz się dostawcom CRM, przeanalizuj historię zakupów swojej firmy i zidentyfikuj najbardziej poszukiwane produkty, aby określić niezbędną pojemność przechowywania CRM.
- Rozejrzyj się – stwórz listę atrakcyjnych CRM, spotykaj się z dostawcami i zadawaj konkretne pytania dotyczące kluczowych funkcji CRM, czasu wdrożenia produktu, dostępności wsparcia technicznego i wielkości transakcji.
- Porozmawiaj z interesariuszami – po zawężeniu listy, zbierz wszystkich swoich wewnętrznych interesariuszy razem, aby podjąć ostateczną decyzję – dział IT, sprzedaż, obsługa klienta itp. Każdy, kto ma zamiar używać systemu, powinien mieć prawo głosu w tej decyzji.
Jednak nawet najlepsze oprogramowanie CRM może jedynie pomóc w organizacji. Produkt nadal musi zostać posortowany, zapakowany, magazynowany itp., A wraz z rozwojem firmy nawet najlepszy CRM może potrzebować pomocy.
2. Fulfillment dla e-commerce
Zalety fulfillmentu usług logistycznych są nie do przecenienia. Zewnętrzni dostawcy usług logistycznych (3PL) oferują rozwiązania w zakresie magazynowania, pakowania, montażu i dystrybucji, dzięki czemu część lub całość realizacji zamówienia można pozostawić ekspertom ds. łańcucha dostaw.
3PL może świadczyć szereg usług realizacji, od konfiguracji, przez wysyłkę, po obsługę klienta. Większość z nich może zintegrować się z istniejącymi systemami handlu elektronicznego, zarządzać zapasami, optymalizować czas transportu, przetwarzać zwroty i reklamacje oraz dostarczać potrzebne dane dotyczące unikalnych wskaźników KPI. Nie musisz inwestować w przestrzeń magazynową, nie musisz też zatrudniać i utrzymywać większej liczby pracowników wewnętrznych.
Fulfillment znacznie obniża także koszty związane z magazynowaniem. Przykładowo, jeśli posiadasz 3000 produktów i realizujesz 300 zamówień miesięcznie, outsourcing usług logistycznych kosztuje nawet trzy razy mniej niż wynajęcie własnego magazynu. Sprawdźmy, ile dokładnie kosztuje fulfillment.
- Początkowy koszt przyjęcia produktu to 0,49 zł, w pierwszym miesiącu wynosi więc 1470 zł dla 3000 produktów. Zakładając, że w kolejnych miesiącach będziesz uzupełniał każdy sprzedany produkt, koszt ten wyniesie 147 zł miesięcznie.
- Cena magazynowania 3000 produktów to ok. 180 zł miesięcznie.
Koszty obsługi zamówień:
- Opłata za obsługę jednego zamówienia wynosi 3 zł. W przypadku 300 zamówień miesięcznie całkowity koszt to 900 zł.
- Dodatkowe koszty: 2 zł za materiały od zamówienia, łącznie będzie to więc 600 zł miesięcznie oraz zwroty – za każdy zwrot zapłacisz 4,99 zł. Gdy średnio 10% zamówień będzie zwracanych, daje to kwotę 149,7.
Całkowity koszt fulfillmentu wyniesie więc 1977 zł począwszy od drugiego miesiąca. Zważywszy na to, że wynajęcie własnego magazynu to wydatek w granicy 6300 zł miesięcznie, mówimy tu o bardzo znaczącym obniżeniu kosztów.
Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się zachować wewnętrzną strategię realizacji zamówień z systemem CRM, czy przynajmniej część z nich zlecisz na zewnątrz, tworzenie lub aktualizowanie strategii realizacji jest delikatnym procesem. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu jest jak najdokładniejsze planowanie i sprawne przeliczanie wszystkich kosztów.