Na naszym blogu znajdziesz odpowiedź na pytanie, czym jest nierejestrowana działalność gospodarcza, jakie są jej największe zalety i kto może się na nią zdecydować. Dzisiaj z kolei pragniemy wyjaśnić, jak w związku z nierejestrowaną działalnością gospodarczą wystawić rachunek. Wszystkich zainteresowanych tą formą działalności zapraszamy oczywiście do czytania!

Działalność nierejestrowana – faktura jest niezbędna?

W tym miejscu pragniemy zaznaczyć, że prowadząc nierejestrowaną działalność gospodarczą, fakturę bądź rachunek musimy wystawiać jedynie na prośbę klienta, zgłoszoną nie później niż 3 miesiące od daty dokonania transakcji. Od momentu zgłoszenia zapotrzebowania mamy tydzień na dopełnienie swojego obowiązku prawnego. W innej sytuacji realizacja zamówień w sklepie internetowym z naszej strony może przebiec bez tego rodzaju formalności.

Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna

Czy sprzedawca w ramach nierejestrowanej działalności gospodarczej musi posiadać kasę fiskalną? To zależy m.in. od jego przychodu. Zgodnie z prawem sprzedawca jest zwolniony z obowiązku używania kasy, jeśli świadczy usługi sprzedaży osobom fizycznym, a jego obroty nie przekraczają kwoty 20.000 zł. Pozostając w temacie obowiązków sprzedawcy – czy sklep internetowy musi mieć regulamin? Tłumaczymy w podlinkowanym wpisie.

Działalność nierejestrowana – jak wystawić rachunek

Jeśli nasz klient zechce otrzymać rachunek, możemy przygotować go na kilka różnych sposobów, za każdym razem dbając o spełnienie wszelkich wymagań dotyczących jego formy. Gdy zatem chodzi o działalność nierejestrowaną – wzór rachunku zawiera takie informacje jak data wystawienia i numer dokumentu, dane sprzedającego i kupującego, nazwa produktu lub usługi (także jej zakres) oraz łączna suma należności. Osoba poszukująca odpowiedzi na pytanie, jak wystawić rachunek w ramach działalności nierejestrowanej, może także zawrzeć w dokumencie sprzedaży nr konta, na które dokonano płatności. Zobacz, jak założyć sklep internetowy – krok po kroku!

Działalność nierejestrowana a faktura bez VAT

Sprzedawca, który na prośbę klienta jest zobligowany do sporządzenia dokumentu stanowiącego potwierdzenie transakcji, może wystawić zarówno rachunek, jak i fakturę bez VAT. W przypadku działalności nierejestrowanej faktura tego typu powinna zawierać datę wystawienia oraz jej numer kolejny, imiona i nazwiska oraz adresy sprzedawcy i nabywcy, opis towarów lub usług, liczbę sprzedanych towarów lub charakter usług, ich cenę jednostkową oraz sumę należności. Przygotowując w ramach działalności nierejestrowanej rachunek lub fakturę, można skorzystać ze wzorów dostępnych w sieci. Ważne jednak, aby upewnić się, że dany formularz zawiera wszelkie niezbędne z prawnego punktu widzenia elementy. Przekonaj się, jak może wyglądać obsługa klienta prowadzona przez profesjonalny podmiot zewnętrzny!

Pamiętajmy, że nawet jeśli zdecydowaliśmy się na nierejestrowaną działalność gospodarczą, nadal musimy odprowadzać podatki – w tym przypadku, składając PIT-36. Znaczącą różnicę stanowi fakt, że nie rozliczamy się z każdej transakcji, lecz dopiero pod koniec roku podatkowego.

Obowiązek płacenia podatku VAT a nierejestrowana działalność gospodarcza

Istnieją także przypadki, gdy mimo prowadzenia nierejestrowanej działalności gospodarczej faktura VAT okaże się nieodzowna – np. wtedy, gdy podejmujemy współpracę z firmami będącymi płatnikami VAT. Bez względu na wartość sprzedaży nie możemy również skorzystać z ulgi w płaceniu podatku, jeśli świadczymy usługi prawnicze, doradcze, windykacyjne lub jubilerskie, a także m.in. wtedy, gdy zajmujemy się dostawą artykułów jubilerskich lub innych wykonanych z metali szlachetnych, produktów objętych akcyzą, nowych środków transportu, czy też hurtowych bądź detalicznych części samochodowych. Kwestię tę szczegółowo reguluje Art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Mając świadomość tego, jak wystawić rachunek w ramach nierejestrowanej działalności gospodarczej, możemy skupić się na rozwoju sklepu internetowego. Kiedy nasza działalność przerodzi się w prężnie działającą firmę, warto dopracować każdy aspekt logistyki sklepu lub… postawić na współpracę z dostawcą skutecznych rozwiązań dla przedsiębiorstw, takim jak MW Logistics. Firma zapewnia pełne wsparcie logistyczne wszystkim podmiotom gospodarczym, które potrzebują usług takich jak magazynowanie asortymentu sklepu w magazynie zewnętrznym, czy też profesjonalny fulfillment, a więc pełną obsługę zamówień realizowanych w centrum logistycznym. Kompleksowe działanie jest gwarancja sukcesu w każdej branży!