Ile można zarobić na dropshippingu? To pytanie zadaje sobie wiele osób, planujących start biznesu e-commerce. Dropshipping kusi niskim progiem wejścia i brakiem magazynu. Postanowiliśmy więc sprawdzić, na czym zarabia się w tym modelu sprzedaży i jak ustalić marże w dropshippingu.
Dropshipping – prowizja, a marża
Zarobki w dropshippingu uzależnione są od marży, którą właściciel sklepu nakłada na produkt z hurtowni. Dla przykładu sprzedajemy w naszym sklepie przedmiot za 100 zł. Klient wpłaca nam pieniądze, następnie przekazujemy zamówienie do hurtowni (zwykle w sposób automatyczny) i dokonujemy zapłaty za produkt, który kosztuje tam na przykład 60 zł. Zostaje nam więc 40 zł marży, która stanowi nasz zarobek. Więcej na temat tego, jak działa ten model sprzedaży napisaliśmy w poradniku Dropshipping – co to takiego?
Wysokość marży uzależniona jest wyłącznie od nas, ale oczywiście musimy wziąć pod uwagę również uwarunkowania rynkowe, ceny konkurencji itd. Przy ustalaniu marży musimy wziąć pod uwagę także wszystkie nasze koszty prowadzenia działalności. Są one zależne częściowo od tego, czy prowadzimy działalność gospodarczą, czy też tak zwaną działalność nieewidencjonowaną. Nasza marża w dropshippingu powinna być więc uzależniona od wszystkich kosztów, jakie ponosimy z racji prowadzenia takiej działalności. O tym, jakie są koszty dropshippingu, napisaliśmy nieco więcej na końcu tego poradnika.
Dropshipping produkty – jakie wybrać?
Zastanówmy się teraz, jak wybrać produkty do dropshippingu, aby możliwe było nałożenie na nie odpowiedniej marży i żeby opłacalność dropshippingu była na sensownym poziomie. Oto kilka najważniejszych naszym zdaniem cech, które powinien spełniać idealny produkt do dropshippingu.
- Wysoki popyt – warto postawić na produkty, które są często kupowane online i powszechnie stosowane. Najwyższym popytem cechują się ubrania, modowe dodatki czy obuwie. Jednak te produkty wyróżniają się również bardzo dużym odsetkiem zwrotów. Nie do końca są więc dobrym wyborem do sklepu operującego w dropshippingu. Stosunkowo wysokim popytem cechują się jednak również takie grupy produktów jak artykuły gospodarstwa domowego, zabawki, środki czystości czy artykuły biurowe. W przeciwieństwie do produktów z kategorii moda te rzeczy są o wiele rzadziej zwracane.
- Niski odsetek zwrotów – czyli to, co sygnalizowaliśmy już w poprzednim punkcie. Obsługa zwrotów w dropshippingu może być kłopotliwa. Jeśli towar z hurtowni dropshippingowej kupujemy w modelu B2B to jako firmie, nie przysługuje nam prawo do zwrotu. Takie prawo ma jednak klient, który zamawia towar w naszym sklepie jako osoba prywatna. Dochodzi więc do sytuacji, w której koszty zwrotu i jego obsługę musimy wziąć na siebie. Na temat zwrotów w e-commerce pisaliśmy już między innymi w poradniku Zwrot i wymiana w sklepie internetowym – jak usprawnić?
- Wysokie marże – przed wyborem produktów do naszego sklepu działającego w dropshippingu, koniecznie musimy wziąć pod uwagę również to, czy będziemy w stanie nałożyć na produkt sensowną marżę.
Dropshipping – koszty
Wspominaliśmy wcześniej, że przed ustaleniem, jakie marże w dropshippingu będziemy mogli narzucić, warto sprawdzić, jakie są realny koszty prowadzenia takiej działalności. Bardzo dużym plusem dropshippingu jest to, że nie musimy inwestować w towar, a co za tym idzie, nie musimy zakładać własnego magazynu. O tym, ile może nas kosztować taki magazyn, pisaliśmy już w poradniku Budowa magazynu dla sklepu internetowego – kiedy się opłaca, a kiedy nie? Z prowadzeniem sklepu w dropshippingu nadal wiążą się jednak pewne wydatki. W zależności od rodzaju prowadzonej przez nas działalności możemy do nich zaliczyć:
- Koszt stworzenia i utrzymania sklepu internetowego. Do kategorii tej, poza samym stworzeniem strony możemy zaliczyć również koszty serwera, corocznego odnowienia domeny itd.
- Koszty działań marketingowych.
- Dropshipping i podatki, czyli wszelkie obciążenia fiskalne wynikające z prowadzonej działalności.
- Wynagrodzenie pracowników obsługujących sklep.
- Koszt obsługi księgowej, jeśli prowadzimy firmę.
- Koszty wynikające ze zwrotów. Obsługa zwrotów w dropshippingu może być dosyć kłopotliwa. Możemy rozważyć outsourcing obsługi zwrotów ramach takiej usługi jak fulfillment.
Takie zestawienie wszystkich kosztów (zarówno jednorazowych, jak i kosztów stałych) może być bardzo pomocne nie tylko w ustaleniu odpowiedniej marży w dropshippingu, ale także w ewentualnej optymalizacji naszych działań i maksymalizacji zysków.