Sklep internetowy bez magazynu. E-commerce bez inwestowania dużych kwot. Najłatwiejszy sposób na własny sklep online. To tylko kilka haseł, które mogliście słyszeć, szukając informacji na temat dropshippingu. Zakładamy, że wiecie już, jak działa dropshipping. Sprawdźmy więc, co sprzedawać w dropshippingu, żeby zarobić.

 

Dropshipping – wady i zalety

Na temat tego, czym jest dropshipping i jak funkcjonuje ten model sprzedaży, pisaliśmy w tekście  Dropshipping – co to takiego? Dziś postanowiliśmy poświęcić nieco więcej czasu temu, jakie są największe wady i zalety takiego rozwiązania, a także temu, co sprzedawać w dropshippingu i czy to się w ogóle opłaca?

Dropshipping – najważniejsze zalety

  • Jedną z największych zalet dropshippingu są niskie koszty rozpoczęcia takiej działalności. Nie musimy inwestować w stworzenie własnego magazynu i zatowarowanie nowego sklepu. O tym, ile może kosztować stworzenie własnego magazynu, możecie przeczytać w artykule Budowa magazynu dla sklepu internetowego – kiedy się opłaca, a kiedy nie?
  • W tym modelu nie musimy również regularnie inwestować w nowy asortyment. Nasz kapitał nie jest więc zamrożony w towarze, tak jak ma to miejsce w przypadku klasycznego sklepu online.
  • W dropshippingu towar wysyłany jest bezpośrednio z hurtowni. To po jej stronie leży fizyczna komplementacja zamówienia i jego wysyłka. Nie musimy więc inwestować czasu ani środków w logistyczną obsługę zamówienia. Wyjątkiem może być tutaj obsługa zwrotów. To, czy hurtownia dropshippingowa będzie je obsługiwać, zależy od naszej umowy. Często jednak obowiązek ten spada na właściciela sklepu. Więcej informacji na ten temat znajdziecie w artykule: Zwrot i wymiana w sklepie internetowym – jak usprawnić?
  • Korzystając z dropshippingu, od razu uzyskujemy dostęp do szerokiego asortymentu towaru, który możemy oferować w naszym sklepie.

 

Dropshipping  – wady

  • Jedną z największych wad dropshippingu jest stosunkowo mały wpływ sprzedawcy na przebieg transakcji. Czas realizacji zamówienia i jego wysyłki zależy od hurtowni dropshippingowej. Mimo że większość hurtowni działa sprawnie, to jednak zdarzają się pomyłki czy opóźnienia, za które to my będziemy musieli się tłumaczyć klientowi.
  • Dużym problemem w tym modelu sprzedaży mogą być również zwroty. W wielu przypadkach hurtownie dropshippingowe nie obsługują zwrotów.
  • Z powyższym punktem wiąże się również brak kontroli nad jakością przesyłki. Nie zawsze mamy wpływ na to, jak będzie zapakowane zamówienie.
  • Problemem w dropshippingu może być także brak unikatowych treści. Zarówno zdjęcia, jak i opisy produktów otrzymujemy od hurtowni i są one takie same, jak w innych sklepach korzystających z jej oferty. Dobrym pomysłem może być więc inwestycja w dodatkowe treści na stronie sklepu.
  • Brak możliwości odbioru osobistego. Sprzedając w dropshippingu, z oczywistych względów nie jesteśmy w stanie zaoferować naszym klientom możliwości odbioru osobistego, nawet jeśli znajdują się oni w tej samej lokalizacji co hurtownia.

 

Dropshipping – co sprzedawać?

Przejdźmy teraz do kluczowej dla tego artykułu kwestii, czyli tego, co sprzedawać w dropshippingu. Oferta hurtowni dropshippingowych jest aktualnie bardzo szeroka. Na wstępie warto jednak zastanowić się, jakie warunki powinien spełniać idealny produkt w dropshippingu. Wyróżniliśmy 3 kluczowe cechy, które naszym zdaniem powinien spełniać taki produkt:

  • Wysoki popyt – o naszym sukcesie w dropshippingu decyduje często wolumen zamówień. Warto więc postawić na produkty, które cieszą się wysokim popytem i dobrze sprzedają się online. Według raportów publikowanych przez Gemius i Izbę Gospodarki Elektronicznej do takiego asortymentu możemy zaliczyć: odzież, obuwie, książki czy płyty z muzyką i filmami. Te produkty niekoniecznie będą jednak dobrym wyborem. Odzież i obuwie podlegają częstym zwrotom, z kolei książki i płyty oferowane są przez bardzo wiele sklepów online, w tym duże i znane marki, z którymi trudno będzie konkurować. Do produktów wysokiego popytu, które stosunkowo dobrze sprzedają się w dropshippingu, możemy zaliczyć: zabawki, artykuły zoologiczne, suplementy diety czy chemię gospodarczą.
  • Niski odsetek zwrotów – zwrot towaru przez klienta może być prawdziwą zmorą dropshippingu. Jeśli hurtownia, z którą współpracujemy, nie obsługuje zwrotów, za zwrócony towar będziemy musieli zapłacić z własnej kieszeni. Do tego dochodzi jeszcze konieczność magazynowania zwróconego towaru. Z tego względu sprzedaż dropshipping sprawdza się najlepiej w przypadku towarów, które są rzadko zwracane przez kupujących. Do takich kategorii możemy zaliczyć na przykład artykuły biurowe, spożywcze, środki higieniczne czy chemię gospodarczą.
  • Wysoka marża – o tym, czy dropshipping się opłaca, decyduje często wysokość marży, jaką jesteśmy w stanie narzucić. Warto więc postawić na produkty, które dają nam w tym zakresie spore pole manewru.