Praktyka jasno pokazuje, że darmowa dostawa w sklepie internetowym to jeden z najbardziej skutecznych sposobów na przyciągnięcie klientów i zwiększenie sprzedaży. Wbrew obiegowej opinii darmowa dostawa nie jest dziś narzędziem dostępnym jedynie dla największych firm w branży e-commerce. Również mniejsze sklepy online są często w stanie wprowadzić takie rozwiązanie w tej czy innej postaci do swojej oferty. Sprawdźmy więc dziś, czy warto oferować darmową dostawę w sklepie internetowym i jak to zrobić tak, aby nie stracić. Zapraszamy do lektury.

Oferowanie darmowej dostawy – czy warto?

Nasze rozważania na temat tego, czy sklep internetowy z darmową dostawą to rozwiązanie opłacalne dla sprzedawcy, możemy zacząć od kilku danych statystycznych:

  • Na podstawie ponad 3 milionów ankiet w ramach Programu Zaufanych Opinii Ceneo.pl wyodrębnione zostały 4 najważniejsze dla kupujących czynniki, wpływające na podjęcie ostatecznej decyzji o zakupie. Wśród nich znalazła się oczywiście darmowa dostawa. Pozostałe to bezpieczeństwo, dostępność produktów znanych marek i czas dostawy.
  • Już raport BigCommerce z 2019 dotyczący amerykańskiego rynku e-handlu wskazywał, że aż 84% klientów sklepów online jest gotowa złożyć większe zamówienie, jeśli będzie to oznaczało możliwość skorzystania z darmowej dostawy.
  • Według badania Pulse of the Global Online Shopper przeprowadzonego przez firmę UPS ponad połowa klientów e-sklepów, dokładnie 51%, jest skłonna czekać na swoje zakupy dłużej pod warunkiem, że koszty przesyłki będą niższe lub zamówienie będzie objęte darmową dostawą.

Z wyników badań i raportów dotyczących branży e-commerce wyłania się jasny obraz tego, jak ważna jest dla klientów e-sklepów darmowa dostawa. Dowodem na poparcie popularności tego rozwiązania mogą być również działania liderów branży e-commerce. Darmową dostawę na preferencyjnych warunkach oferuje w tej chwili między innymi Allegro (w ramach programu Allegro SMART), Zalando, Ceneo czy ZARA. Oczywiście poszczególne rozwiązania różnią się między sobą. W niektórych przypadkach niezbędne jest osiągnięcie określonej minimalnej kwoty zamówienia, w innych klient musi opłacić swojego rodzaju abonament na darmowe przesyłki (Allegro SMART). Nie zmienia to jednak faktu, że dla wielu klientów tych dużych platform to właśnie darmowa przesyłka jest jednym z najbardziej skutecznych sposobów na przyciągnięcie klientów.

Darmowa dostawa a wartość zamówienia

Mimo tego, że darmowa dostawa jest dużą zachętą dla klienta, to jej bezwarunkowe wprowadzenie do sklepu nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Darmowa dostawa w sklepie internetowym musi się przede wszystkim opłacać. Nie jest to problem, jeśli sprzedajecie stosunkowo kosztowne towary, w przypadku których marża na pojedynczym produkcie zawsze będzie większa niż koszt realizacji zamówienia. Co jednak zrobić, jeśli sprzedajecie produkty, z których marża nie wystarczy na opłacenie kosztów logistyki? Najprościej wprowadzić minimalną wartość zamówienia, po osiągnięciu której klienci mogą skorzystać z darmowej dostawy. Z takiego rozwiązania korzystają zarówno duże, jak i małe i średnie e-sklepy. Wprowadzenie minimalnej wartości zamówienia daje Wam również możliwość wykorzystania tak zwanego up-sellingu i cross-sellingu. W największym skrócie jest to proponowaniem klientom powiązanych produktów, tak aby mogli zwiększyć oni swoje zamówienie i zyskać możliwość skorzystania z darmowej dostawy. W wielu przypadkach wprowadzenie darmowej dostawy dla minimalnej wartości zamówienia przekłada się na zwiększenie średniej wartości koszyka.

Co może zrobić właściciel sklepu e-commerce, aby zmniejszyć koszty wysyłki i tym samym sprawić, że oferowanie darmowej dostawy stanie się jeszcze bardziej opłacalne?

  • Pierwszym krokiem powinna być weryfikacja oferowanych aktualnie form dostawy w sklepie online. Być może od czasu ich wprowadzenia na rynku pojawiły się nowe, bardziej atrakcyjne cenowo usługi. Wiele firm wprowadza usługi związane z odbiorem zamówienia w różnych punktach stacjonarnych. Często to właśnie tego typu przesyłki są najtańsze i dzięki temu cieszą się coraz większą popularnością.
  • Prostym sposobem na znaczne zmniejszenie nie tylko kosztów wysyłki, ale także kosztów prowadzenia magazynu, jest często również tak zwany fulfillment dla e-commerce. Dlaczego korzystanie z takiego logistycznego outsourcingu oznacza zwykle niższe koszty wysyłki? Zewnętrzny magazyn dystrybucyjny dla e-commerce ze względu na skalę swojej działalności ma zwykle o wiele większe możliwości w trakcie negocjowania cen usług z firmami kurierskimi. Dzięki bardzo dużemu wolumenowi wysyłek takie firmy mogą często uzyskać stawki nieosiągalne dla pojedynczych sklepów online. Skorzystanie z usług fulfillmentu to często także sposób na skrócenie czasu dostawy, co także jest wartością dodaną dla klientów Waszego sklepu. Co więcej, fulfillment może obejmować także takie obszary, jak bieżąca obsługa klienta w e-commerce czy obsługa zwrotów i wymiana towarów.
  • Przygotowania do wprowadzenia do sklepu darmowej dostawy to też często dobry moment na ewentualną renegocjację umów zawartych z firmami kurierskimi. Jeśli Wasza współpraca z firmami spedycyjnymi bazuje na umowie, warto sprawdzić, kiedy była podpisana i jak obowiązujące Was stawki mają się do aktualnej sytuacji na rynku usług kurierskich.
  • W określonych sytuacjach sposobem na redukcję kosztów dostawy może być również skorzystanie z usług tak zwanych brokerów kurierskich.

Darmowa dostawa – promocje i kody

Warunkowa darmowa dostawa od pewnej kwoty oraz bezwarunkowa bezpłatna dostawa obejmująca wszystkie zamówienia to nie jedyne sposoby na oferowanie tej usługi. Bardzo popularne jest również proponowanie jednorazowej lub okresowej darmowej dostawy w ramach promocji. To, jaką formę może przyjąć taka promocja na darmową dostawę, zależy oczywiście od Waszego profilu działalności, zasięgu, asortymentu i możliwości finansowych. Kilka popularnych rozwiązań to na przykład:

  • Okresowa darmowa dostawa, czyli możliwość bezpłatnej dostawy dostępna tylko przez pewien czas. Najlepszym przykładem może być Dzień darmowej dostawy, Black Friday (Black Week) czy ogólnie okres przedświąteczny. Z czasowej darmowej dostawy możecie korzystać także w okresach, w których sprzedaż w Waszym sklepie jest tradycyjnie słabsza. Darmowa dostawa może być w tym momencie sposobem na zmniejszenie sezonowych spadków.
  • Darmowa dostawa tylko w ramach wybranych form przesyłki. W takim przypadku darmowa dostawa dotyczy zwykle najtańszej (dla sprzedawcy) formy wysyłki. Jako że są to często również najwolniejsze formy przesyłki, to warto poinformować klientów, jaki jest przewidywany czas realizacji zamówienia.
  • Kod na darmową dostawę to kolejny dosyć popularny sposób na zachęcenie klientów do zakupów. Kod “darmowa dostawa” można umieścić w internetowych aplikacjach z kodami promocyjnymi lub wysłać do bazy swoich klientów. Wysyłka takiego kodu jest często dobrym sposobem na aktywizację stałych klientów, którzy od pewnego czasu nie zrobili zakupów.

Czytaj także:

Jak wysłać paczkę kurierem?

Czy kurierzy pracują w sobotę, niedzielę oraz w święta?

Broker kurierski – co to jest i czy warto korzystać z jego usług?

Czy warto włączyć swój sklep w Dzień Darmowej Dostawy?

Jak zamówić kuriera do domu?

Jak zmierzyć paczkę?

Nieodebrana paczka z paczkomatu InPost – co się z nią dzieje? Jak ją odebrać?

Sklep internetowy a magazyn – co musisz wiedzieć?