Dzień Darmowej dostawy, w skrócie DDD, to kolejne po Black Friday czy Cyber Monday zakupowe święto, które przywędrowało do nas zza oceanu. W Stanach Zjednoczonych początki Dnia Darmowej Dostawy sięgają 2008 roku. W Polsce pierwsze sklepy wzięły udział w tej akcji już 2 lata później w 2010.
Dzień darmowej dostawy – czym jest?
Za oceanem Dzień Darmowej Dostawy zaczął się skromnie. Jego początki sięgają portalu z kodami rabatowymi oraz strony FreeShipping.org założonej przez parę przedsiębiorców. Już pierwszy DDD, czyli Dzień Darmowej Dostawy, przyciągnął kilkaset sklepów. W drugiej edycji w 2009 roku wzięło udział już około 750 sprzedawców, którzy wygenerowali tego dnia 350 000 transakcji sprzedaży. Każdego kolejnego roku popularność akcji rosła, a liczba biorących w niej udział sklepów zwiększała się rok rocznie o ponad 100%. W roku 2011 w USA w Dzień Darmowej Dostawy po raz pierwszy obrót sklepów e-commerce przekroczył 1 miliard dolarów. Stopniowo akcja zyskała popularność również Kanadzie i Wielkiej Brytanii, a wkrótce także w innych krajach europejskich, włącznie z Polską.
Dzień darmowej dostawy w Polsce
Dzień Darmowej Dostawy w Polsce po raz pierwszy został zorganizowany w roku 2010. Akcja ta doczekała się nawet oficjalnej strony www https://www.dziendarmowejdostawy.pl/prowadzonej przez jeden z portali poświęconych rynkowi e-commerce.
Jeśli chcecie zorganizować DDD w swoim sklepie online, macie do wyboru dwa rozwiązania. Po pierwsze możecie przyłączyć się do ogólnokrajowej akcji przez rejestrację na ww. portalu. Alternatywą jest również organizacja Dnia Darmowej Dostawy w Waszym sklepie samodzielnie, korzystając z własnej bazy klientów i różnego rodzaju narzędzi marketingowych.
Sama rejestracja na portalu DDD jest bardzo prosta. Wystarczy podać szereg podstawowych informacji o sklepie i odpowiedzieć na kilka prostych pytań. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby przyłączyć sklep do zorganizowanej akcji i dodatkowo promować swoją ofertę w DDD na własną rękę.
Jeśli jednak zdecydujecie się przyłączyć do akcji na dziendarmowejdostawy.pl, to będzie obowiązywało Was kilka zasad:
- Zabronione jest podwyższanie cen produktów, w celu zminimalizowania kosztów darmowej wysyłki ponoszonych przez sklep.
- Darmowa dostawa musi obejmować wszystkie, dostępne w sklepie formy wysyłki. Nie możecie więc oferować darmowej dostawy tylko do najtańszej opcji wysyłki.
- Istnieje możliwość ustawienia progu minimalnego zamówienia dla darmowej wysyłki w DDD wysokości 20 lub 50 zł.
- Darmowa wysyłka dotyczy tylko przesyłek realizowanych na terenie Polski. Poszerzenie oferty o wysyłki zagraniczne jest już zależne tylko od sklepu.
Nieprzestrzeganie tych kilku prostych zasad może skutkować wykluczeniem sklepu z oficjalnej akcji i usunięciem informacji o Waszej ofercie z portalu DDD.
Dzień darmowej dostawy – kiedy jest?
Dzień Darmowej Dostawy odbywa się zawsze w okolicach drugiej połowy grudnia. Jest to święto ruchome i co roku przypada innego dnia. W roku 2021 DDD miał miejsce 14 grudnia, czyli w najgorętszym okresie przedświątecznych zakupów. Dokładną informację na temat tego, kiedy będzie Dzień Darmowej Dostawy w danym roku, znajdziecie na oficjalnym, wspomnianym wyżej, portalu akcji.
Dzień darmowej wysyłki – czy warto?
Zastanawiacie się, czy warto wprowadzić Dzień Darmowej Dostawy w sklepie? Różnego rodzaju badania i raporty, dotyczące rynku e-commerce jasno wskazują, że darmowa dostawa jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na podjęcie decyzji o zakupie. Z drugiej jednak strony stosunkowo niski próg minimalny zamówienia (maksymalnie 50 zł) sprawia, że nie dla każdego sklepu przyłączenie się do akcji DDD będzie opłacalne pod względem finansowym. Pamiętajcie jednak, że zwiększenie wolumenu zamówień to tylko jedna z korzyści wynikających ze wzięcia udziału w tej akcji. W dużej mierze Dzień Darmowej Dostawy jest także promocją sklepu i możliwością zaprezentowania swojej oferty szerszej grupie potencjalnych klientów.
Przygotowania do dnia darmowej wysyłki mogą być również dobrą okazją do weryfikacji kosztów dostawy w Waszym sklepie. Co można zrobić, żeby zmniejszyć koszty realizacji zamówienia i sprawić, że Wasza oferta będzie bardziej atrakcyjna dla kupujących?
- Jeśli macie podpisane umowy z firmami kurierskimi, to warto sprawdzić, jak obowiązujący Was cennik ma się do aktualnych realiów rynkowych. Być może od czasu podpisania umowy znacznie zwiększyliście wolumen wysyłek i macie możliwość renegocjacji stawek.
- Również fulfillment dla e-commerce daje często możliwość znacznej redukcji kosztów realizacji zamówienia. Magazyn dystrybucyjny dla e-commerce obsługujący większą liczbę sklepów, dzięki bardzo dużemu wolumenowi zamówień jest często w stanie wynegocjować u przewoźników dużo korzystniejsze umowy niż pojedynczy, nawet duży sklep. Co więcej, fulfillment nie musi dotyczyć jedynie samego magazynowania towarów i realizacji wysyłek. W zależności od Waszych potrzeb i podpisanej umowy, taki logistyczny outsourcing może dotyczyć również takich obszarów jak codzienna obsługa klienta w e-commerce czy obsługa zwrotów i wymiana towarów.
- Niższe koszty dostawy można czasem uzyskać, korzystając z brokerów kurierskich. Plusem takiego rozwiązania jest to, że nie trzeba podpisywać w tym celu żadnej umowy.
Czytaj także:
Broker kurierski – co to jest i czy warto korzystać z jego usług?
Darmowa dostawa – czy warto ją oferować? 5 argumentów
Nieodebrana paczka z paczkomatu InPost – co się z nią dzieje? Jak ją odebrać?