Dynamiczny rozwój branży e-commerce sprawia, że co roku powstaje wiele nowych sklepów. W związku z tym postanowiliśmy sprawdzić, na czym zarobić w 2023 prowadząc sprzedaż online. Jeśli myślicie o postawieniu pierwszych kroków w e-commerce w nadchodzącym roku, zapraszamy do lektury.

Na czym można zarobić? Kwestia zysków z e-commerce

Na czym można zarobić? Czy branża e-commerce jest nadal opłacalna? Czy znajdzie się w niej miejsce na kolejny sklep online? Te pytania zadaje sobie wiele osób, które szukają swojego pomysłu na biznes.

Branża e-commerce przez wiele lat notowała dynamiczne wzrosty. Czy jednak w obecnej trudnej sytuacji gospodarczej nadal można zarobić pieniądze na e-sklepie?

Okazuje się, że tak. Mimo wysokiej inflacji i rosnących kosztów życia branża e-commerce ma szansę wzrosnąć o 20% w stosunku do roku poprzedniego.

Co sprawia, że nadal można zarobić pieniądze online? Wpływ na to ma przede wszystkim zmiana nawyków zakupowych Polaków. W obliczu wysokiej inflacji i stale rosnących kosztów życia konsumenci szukają sposobów na oszczędności. Naturalnie zwracają się więc w stronę sklepów online i portali marketplace. Można na nich dużo łatwiej i szybciej znaleźć cenowe okazje.

Czego w Polsce brakuje i na czym można zarobić? Jak znaleźć idealny towar?

Czego w Polsce brakuje i na czym można zarobić pieniądze w sieci? Nikt Wam oczywiście nie poda gotowej recepty na to, co sprzedawać online z zyskiem. Mamy dla Was jednak kilka wskazówek na to, jak można znaleźć taki niszowy towar i jak sprawdzić, co się aktualnie sprzedaje najlepiej.

Informacje dotyczące tego, na czym zarobić, znajdziecie na przykład na:

  • zagranicznych profilach społecznościowych,
  • blogach i portalach z newsami dotyczącymi konkretnych branż,
  • portalach typu marketplace, szczególnie zagranicznych,
  • stronach analizujących sprzedaż i trendy na platformach marketplace.

Czego w Polsce brakuje?

Zagraniczne strony branżowe i platformy sprzedażowe pojawiły się w powyższym zestawieniu nie bez powodu. Porównując dane z zagranicznych, głównie zachodnich stron z polskimi platformami, zobaczycie, czego brakuje w Polsce i na czym można potencjalnie zarobić. Czas poświęcony na analizę danych i poszukiwanie własnej niszy w wielu przypadkach zwróci się Wam z nawiązką w przyszłości.

Na czym zarobić w 2023? Nasze 3 propozycje

Jeśli zastanawiacie się, na czym zarobić w 2023, mamy dla Was kilka ciekawych propozycji. Są to produkty i kategorie produktów, które naszym zdaniem będą się w najbliższych miesiącach i latach cieszyły rosnącą popularnością.

  • Wysokie koszty nośników energii skłaniają wiele osób do poszukiwania sposobów na oszczędności i zmniejszenie rachunków. Na czym zarobić w 2023 w związku z tym? Na wszystkim, co pozwala na redukcję opłat za media. Są to na przykład perlatory do baterii łazienkowych i kuchennych, uszczelki do okien i drzwi, biokominki, energooszczędne ledowe źródła światła itp.
  • Kryzys energetyczny sprawił, że coraz częściej mówi się również o możliwości tak zwanych blackoutów. Rosnącym zainteresowaniem cieszą się w związku z tym takie produkty jak latarki, powerbanki, żywność liofilizowana z długim terminem przydatności do spożycia i inne produkty z szeroko pojętej kategorii survival.
  • Niesłabnącą popularnością cieszą się także różnego rodzaju produkty ekologiczne. Na czym można zarobić w tej kategorii? Środki czystości w ekologicznej formie/opakowaniu (koncentraty czy kapsułki), naczynia i kuchenne przybory bambusowe i kokosowe, generalnie produkty wielorazowego użytku zastępujące „jednorazówki”.

To oczywiście tylko kilka przykładów tego, na czym można potencjalnie zarobić w 2023.

Na czym można zarobić w internecie? Własny sklep, fulfillment czy dropshipping?

Ważna jest nie tylko odpowiedź na pytanie: na czym można zarobić w internecie? Duże znaczenie ma także to, w jakim modelu prowadzić sprzedaż. Poniżej przedstawiliśmy trzy najpopularniejsze aktualnie rozwiązania. To, które z nich wybierzecie, ma bardzo duży wpływ na koszty prowadzenia działalności.

  • Sklep internetowy z własnym magazynem – to standardowe i klasyczne rozwiązanie. Właściciel sklepu e-commerce na własną rękę organizuje magazyn i sam zajmuje się całą logistyką. Zaletą jest pełna kontrola nad każdym etapem procesu realizacji zamówienia. Poza oczywiście samą dostawą, którą realizują firmy zewnętrzne.

 Minusem są wysokie koszty prowadzenia własnego magazynu. Sama organizacja średniej wielkości magazynu to wydatek rzędu kilkunastu tysięcy złotych. Rosnące ceny nośników energii sprawiają także, że drastycznie rosną koszty utrzymania magazynu. Zwiększa się także presja wynagrodzeń ze strony pracowników magazynowych. Głównie z tych względów zainteresowanie usługami określanymi jako fulfillment dla e-commerce jest coraz większe.

  • Fulfillment – w tym modelu właściciel e-biznesu zleca obsługę logistyczną sklepu lub jej część zewnętrznej firmie. W praktyce wygląda to tak, że towar sklepu od dostawców trafia do zewnętrznego magazynu. Tam dostawa jest przyjmowana i magazynowana. Sklep przesyła informacje o zamówieniach do partnera logistycznego (proces ten jest zautomatyzowany). Zamówienie jest kompletowane i wysyłane bezpośrednio do klienta.

Fulfillment to nie tylko magazynowanie.  Ta usługa może obejmować także inne aspekty działalności e-sklepu jak obsługa zwrotów i wymiana towarów czy bieżąca obsługa klienta w e-commerce.

Co daje fulfillment właścicielowi e-sklepu? Przede wszystkim pozwala to na skrócenie czasu realizacji zamówienia. Zewnętrzne firmy logistyczne posiadają zaawansowaną technologicznie infrastrukturę, wykwalifikowanych pracowników i know-how. Dzięki dużej skali działalności są one także w stanie wynegocjować lepsze stawki na przesyłki realizowane przez firmy kurierskie. Ogromną zaletą fulfillmentu jest także redukcja kosztów związanych z prowadzeniem własnego magazynu. Coraz częściej okazuje, że skorzystanie z usług zewnętrznej firmy logistycznej, jest dużo tańsze niż prowadzenie własnego magazynu.

  • Dropshipping – to kolejna forma sprzedaży online, która w ostatnich latach znacznie zyskuje na popularności. Podobnie jak w przypadku fulfillmentu jest to sklep bez własnego magazynu. Różnica polega na tym, że właściciel sklepu e-commerce nie musi inwestować w towar. W sklepie sprzedawane są produkty, które znajdują się w tak zwanej hurtowni dropshippingowej i stamtąd są wysyłane bezpośrednio do klienta. 

Jakie zalety ma dropshipping? Często jest to świetny sposób, żeby sprawdzić, na czym najlepiej zarobić w internecie bez ryzykowania kapitału na zakup towaru. Minusem jest to, że praktycznie cały proces realizacji zamówienia znajduje się poza Waszą kontrolą. W przypadku dropshippingu bardzo ważne jest więc wybranie rzetelnej hurtowni. Innym mankamentem jest to, że ten sam towar będzie oferowało wiele różnych sklepów. W modelu sprzedaży dropshippingowej trudno więc znaleźć swoją unikalną niszę.

Sklep internetowy – na czym można zarobić? Sprzedaż na marketplace’ach

Jak dotąd poruszyliśmy wiele kwestii dotyczących tego, na czym zarabiać online prowadząc sklep internetowy. W praktyce jednak nie musicie od razu zakładać sklepu. Duże możliwości dają także różnego rodzaju platformy sprzedażowe marketplace. Co to takiego?

Każdy z Was zna zapewne takie strony jak Allegro, Aliexpress czy Ebay. Są to właśnie strony marketplace skupiające sprzedawców z różnych kategorii, a w przypadku platform międzynarodowych także z różnych krajów. Na czym można zarobić na Allegro? Zasady poszukiwania swojej niszy i opłacalnego towaru są tu zbliżone do tych dotyczących sklepu online. Jest jednak kilka istotnych różnic, o których warto pamiętać.

Po pierwsze platforma marketplace pobiera od sprzedawców prowizje i opłaty. Są to stosunkowo duże kwoty. Czasami jest to nawet kilkanaście procent wartości transakcji. Jest to bardzo ważne w trakcie obliczania Waszej marży i cen sprzedaży produktów. Drugą istotną kwestią jest bardzo duża konkurencja. Na portalach marketplace konkuruje się przede wszystkim ceną. Nowemu sprzedawcy z niewielkim kapitałem będzie trudno konkurować z dużymi firmami. Sprzedając na Allegro, czy innych platformach marketplace trudno także budować lojalność klientów i własny brand. Tak jak wspomnieliśmy, tu liczy się przede wszystkim cena.

Nieco inaczej wygląda kwestia tego, na czym można zarobić na Aliexpress. Ta platforma zdominowana jest przede wszystkim przez sprzedawców z południowo-wschodniej Azji. Na Aliexpress mogą sprzedawać też polskie firmy, ale trudno tam konkurować ceną czy niskimi kosztami przesyłki. Możecie jednak potraktować Aliexpress jako narzędzie do badania trendów sprzedaży i sprawdzania, na czym zarabiać przez internet.

Czytaj także:

Jak sprzedawać na Aliexpress? Krok po kroku

Dropshipping – czy warto? 6 argumentów za tym rozwiązaniem

Magazyn sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?

Jak sprzedawać na eBay za granicę? Poradnik krok po kroku

Prawa konsumenta a zakupy przez internet – wszystko, co musisz wiedzieć

Jak wysłać paczkę kurierem?

Jak rozwinąć sklep internetowy? 3 pomocne rozwiązania

Jak założyć sklep internetowy?

Logistyka sklepu internetowego

Wzrost sprzedaży w sklepie internetowym – jak go osiągnąć?

Sklep internetowy – jak dotrzeć do potencjalnych klientów?

Sprzedaż internetowa – co się opłaca?

E-commerce w 2022 – 3 trendy, które mogą zaważyć o Twoim biznesie