Miniony rok był dla branży e-commerce wyjątkowy pod wieloma względami. Bardzo dużo branż zanotowało dynamiczne wzrosty sprzedaży online. W wielu przypadkach taki wzrost zainteresowania sprzedażą online ze strony klientów rodził nowe wyzwania dla właścicieli sklepów. Sprawdź, z czym musiała się w poprzednim roku zmierzyć branża e-commerce i jakie wnioski powinniśmy z tego wyciągnąć.

Sklep internetowy w 2020 – co się zmieniło?

Największą zmianą w 2020 był oczywiście wzrost sprzedaży online, który zanotowały biznesy e-commerce praktycznie na całym świecie. Systematyczny wzrost obrotów w sprzedaży internetowej obserwujemy już od lat. Jednak w 2020 pandemia koronawirusa spowodowała bardzo dynamiczny wzrost sprzedaży online. Polska firma Shoper przygotowała raport dotyczący sprzedaży online w sklepach opartych na swojej platformie sprzedażowej. Wynika z niego, że już w kwietniu 2020 niektóre branże notowały ponad 300% wzrost liczby zamówień w stosunku do analogicznego okresu w 2019. O tym, jak bardzo wzrosła sprzedaż w polskiej branży e-commerce, świadczą również dane przedstawione przez platformę Allegro. W raporcie finansowym spółki możemy przeczytać, że w trzecim kwartale 2020 polscy internauci dokonali na platformie zakupów za kwotę ponad 8 mld złotych. Jest to prawie o połowę więcej niż w III kwartale 2019 roku.

Wzrost sprzedaży online – największe wyzwania

Wbrew pozorom tak nagły, ogromny wzrost sprzedaży online okazał się problemem dla wielu właścicieli sklepów internetowych. Nie każdy biznes e-commerce był w stanie, z dnia na dzień kilkakrotnie zwiększyć ilość realizowanych zamówień, zachowując wysoki poziom jakości obsługi i krótki czas realizacji zamówienia. Problem ten ominął sklepy korzystające z usług typu fulfillment. Firmy zajmujące się logistyką sklepów internetowych są w stanie zrealizować zwiększony wolumen zamówień bez żadnej straty na jakości i czasie realizacji. Outsourcing usług logistycznych może dotyczyć nie tylko magazynowania, kompletowania zamówień, pakowania i wysyłek.  Nasza firma może zająć się również obsługą zwrotów i reklamacji, która w przypadku wielu sklepów generuje duże koszty.

Outsourcing usług magazynowych i logistyki sklepu internetowego

Dlaczego outsourcing usług magazynowych i logistyki sklepu internetowego jest opłacalna dla właściciela biznesu e-commerce? Nasza firma korzysta z technologicznie zaawansowanego zaplecza magazynowego, obsługiwanego w dużej mierze przez roboty. Dzięki temu koszty obsługi magazynu są znacznie niższe, przy zachowaniu wysokiej wydajności. Dodatkowo posiadamy korzystne umowy z firmami transportowymi, często na dużo lepszych warunkach, niż jest w stanie wynegocjować pojedynczy sklep online. Podsumowując, technologia, doświadczenie i skala sprawiają, że jesteśmy w stanie realizować wiele zadań taniej i szybciej niż pojedynczy sklep online.

Jeśli chodzi o koszty, to bardzo często okazuje się, że sklep internetowy może sporo zaoszczędzić na takim rozwiązaniu jak fulfillment. Więcej o tym, ile może kosztować założenie i prowadzenie własnego magazynu, napisaliśmy w artykule Sklep internetowy a magazyn. Porównując wydatki z kosztem naszych usług, może okazać się, że w kieszeni właściciela sklepu zostaje nawet kilka dodatkowych tysięcy złotych miesięcznie.

Bezpłatna przesyłka i zmniejszenie kosztów wysyłki w sklepie internetowym

Na koniec warto wspomnieć jeszcze o jednej rzeczy. Wraz ze wzrostem zainteresowania zakupami online, rośnie również świadomość klientów i ich wymagania. Bardzo często kluczowy dla decyzji o zakupie jest koszt wysyłki i czas realizacji zamówienia. Coraz popularniejsze są szybkie zakupy mobilne oraz takie rozwiązania jak darmowa przesyłka, ekspresowa przesyłka, same day delivery itd. Jesteśmy w stanie pomóc biznesom e-commerce również na tym poziomie. Dzięki optymalizacji kosztów realizacji zamówienia i preferencyjnym umowom z kurierami, sklep korzystający z naszych usług może często znacznie zmniejszyć oferowane koszty wysyłki. Dzięki temu obniża się również kwota zamówienia, przy której sklep jest w stanie zaoferować klientowi darmową przesyłkę.

Więcej informacji na temat tego, jak pandemia koronawirusa zmieniła oblicze rynku e-commerce, możecie znaleźć również w artykułach: