Co sprzedawać w internecie? Gdyby odpowiedź na to pytanie była prosta, z pewnością każdy przedsiębiorca działający w branży e-commerce odnosiłby upragniony sukces. Nie podlega jednak dyskusji, że ostatnie lata pokazały, jak ważna we współczesnym świecie jest możliwość robienia zakupów online. Oczekiwania konsumentów w tej kwestii rosną – a Wy, jako sprzedawcy, musicie im sprostać. A zatem

Co można sprzedawać w internecie? 4 rady, jak wybrać produkt

Co sprzedawać przez internet, żeby zarobić? To pytanie, które zadaje sobie zapewne wielu z Was. Wybór odpowiedniego towaru to w branży e-commerce często połowa sukcesu. Nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi na pytanie: co warto sprzedawać w internecie w 2023.

Jest jednak kilka warunków, które powinny spełniać wybrane przez Was produkty.

  • Produkty, na które jestduży popyt i takie, które są często kupowane przez internet.
  • Produkty, które sami dobrze znacie i będzie w stanie zaprezentować ich mocne strony potencjalnym klientom.
  • Postawcie na produkty ze stosunkowo niskim współczynnikiem zwrotu. Zwroty na dobre wpisały się już w krajobraz branży e-commerce. Możliwość zwrotu wynika z uwarunkowań prawnych. Stosunkowo niskim odsetkiem zwrotów cechują się takie produkty jak książki, środki czystości, akcesoria dla zwierząt, zabawki, sprzęt sportowy i rekreacyjny. W tych kategoriach odsetek zwrotów wynosi zwykle kilka procent. Najczęściej oddawane są ubrania i obuwie. Tu odsetek zwrotów sięga nawet kilkudziesięciu procent.
  • Produkty, które jesteście w stanie magazynować. Przed podjęciem ostatecznej decyzji, zastanówcie się, jak duży magazyn będzie Wam potrzebny. Alternatywnie już na początku działalności możecie pomyśleć o takim rozwiązaniu jak fulfillment. O jego zaletach przeczytacie na końcu poradnika. Tworzenie magazynu dla sklepu online w domu czy mieszkaniu to kiepski pomysł.

Czytaj także:

Jak sprzedawać na Aliexpress? Krok po kroku

Dropshipping – czy warto? 6 argumentów za tym rozwiązaniem

Magazyn sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?

Pomysł na sprzedaż w internecie – gdzie szukać inspiracji?

Pomysł na sprzedaż w internecie to jak już wspomnieliśmy, połowa sukcesu. Bardzo często czas, jaki poświęcicie na analizowanie danych i poszukiwanie atrakcyjnych produktów do sklepu online, zaprocentuje w przyszłości.

Gdzie szukać pomysłów na sprzedaż w internecie? Źródłem inspiracji są często różnego rodzaju branżowe blogi i serwisy poświęcone konkretnym kategoriom produktowym. Obserwujcie także zagraniczne platformy marketplace. Często można na nich znaleźć dane na temat najpopularniejszych produktów w poszczególnych kategoriach. Są także serwisy, które agregują dane z różnych platform sprzedażowych. Znacznie ułatwia to ich analizę, choć nie zawsze są to narzędzia darmowe. Jeśli mimo długich poszukiwań nie macie na razie własnego pomysłu na sprzedaż w internecie, zebraliśmy dla Was kilka propozycji.

Co sprzedawać w internecie – 8 propozycji

1. Co najlepiej sprzedawać w sieci w 2023 roku? Elektronikę!

Pisząc o tym, co można sprzedawać w internecie w tym roku, nie możemy zacząć inaczej niż od artykułów elektronicznych.

To kategoria bardzo obszerna, dlatego nieco sprecyzujemy – w tym roku stawialibyśmy na smartwatche. Zintegrowane ze smartfonami „fitness trackery” cieszą się ostatnimi czasy olbrzymią popularnością i wszystko wskazuje na to, że będą cieszyły się nią nadal. Co się sprzedaje w sieci oprócz smartwatchy? Słuchawki i głośniki bezprzewodowe, kamerki samochodowe czy szczoteczki soniczne. A także wszelkie urządzenia wspierające pracę zdalną. Pisząc o tym, co warto sprzedawać w sieci, musimy wskazać także na hulajnogi elektryczne i drony.

Ze względu na ich spore gabaryty przedsiębiorcy nieposiadający własnych magazynów mogą zdecydować się na ich magazynowanie w centrum logistycznym.

Czytaj także:

Jak sprzedawać na eBay za granicę? Poradnik krok po kroku

Prawa konsumenta a zakupy przez internet – wszystko, co musisz wiedzieć

Jak wysłać paczkę kurierem?

2. Co sprzedawać w internecie? Akcesoria do urządzeń!

Jeśli postanowimy sprzedawać w naszym e-sklepie elektronikę, warto wzbogacić ofertę o różnego rodzaju akcesoria do urządzeńetui i pokrowce na telefony i tablety, szkła ochronne, selfie sticki, bezprzewodowe stacje ładowania czy powerbanki – na nie zawsze jest popyt!

3. Produkty ekologiczne – wiedz, co się sprzedaje w internecie!

Z pewnością rozwój świadomości ekologicznej konsumentów to coś, z czego powinniśmy się cieszyć. Także i my możemy zacząć działać dla dobra naszej planety, oferując miłośnikom naturalnego podejścia najwyższej jakości produkty wykonane z biodegradowalnych surowców oraz artykuły wielokrotnego użytku, takie jak butelki, torby czy bambusowe słomki. A także… ekologiczną żywność, w tym wegetariańskie i wegańskie zamienniki mięsa. Wszyscy bądźmy eko, wiedząc, co sprzedawać w sklepie internetowym!

W ramach szeroko pojętej branży eko jest jeszcze jedna grupa artykułów, która w roku 2023 znacznie zyska na popularności. Są to różnego rodzaju produkty, których użycie redukuje rachunki za media. W obliczu szybko rosnących rachunków za energię elektryczną, ogrzewanie czy wodę świetnie sprzedają się między innymi perlatory do baterii łazienkowych i kuchennych, energooszczędne ledowe źródła światła czy uszczelki do drzwi i okien.

4. Kosmetyki – to, co opłaca się sprzedawać w internecie!

Kosmetyki dla pań i panów to z pewnością jedna z najcelniejszych odpowiedzi na pytanie, co sprzedawać w sieci w 2023 roku. Środki do pielęgnacji włosów, skóry i twarzy to nie wszystko. Sprzedaż kosmetyków w internecie coraz częściej obejmuje produkty dla mężczyzn. Są to na przykład kosmetyki do brody i wąsów – m.in. pasty i olejki – a także różnego rodzaju produkty eko, vege i bio! O tym, jak efektywnie dotrzeć do potencjalnych klientów, dowiecie się z tego artykułu.

Czytaj także:

Jak rozwinąć sklep internetowy? 3 pomocne rozwiązania

Jak założyć sklep internetowy?

Logistyka sklepu internetowego

5. Sprzedaż alkoholu w internecie

Sprzedaż alkoholu w internecie to temat, który już od kilku lat wzbudza sporo kontrowersji. Co prawda funkcjonuje całkiem sporo sklepów online z tego rodzaju asortymentem. Oferują one najczęściej różne rodzaje win, whisky czy importowane piwa. Dużym problemem dla tej branży są jednak niejasne przepisy prawne i różnorakie ich interpretacje organów nadzoru.

Zasady sprzedaży alkoholu określa ustawa z 1982 roku. Jak się łatwo domyślić 40 lat temu nikomu nie śniło się, że butelkę dobrej whisky czy trudno dostępny rocznik wina będzie można zamówić bez wychodzenia z domu za pomocą kilku kliknięć. Z jednej strony sprzedaż wina w internecie czy handel innymi rodzajami alkoholu może być całkiem lukratywna. Z drugiej jednak strony, narażacie się na problemy natury prawnej.

We wrześniu 2022 zapadł co prawda pozytywny dla sprzedawców wyrok w Naczelnym Sądzie Administracyjnym. Dotyczył on jednak tylko konkretnego, rozpatrywanego przez sąd przypadku. Praktyka pokazuje, że kluczowe w sprzedaży alkoholu przez internet jest odpowiednie przygotowanie regulaminów i zabezpieczenie się ze strony prawnej. Niestety w naszym kraju dochodzi dosyć często do sytuacji, interpretowania obowiązujących przepisów na różne sposoby. W związku z tym nawet odpowiednio przygotowane zapisy regulaminu nie zawsze uchronią Was przed nadgorliwością urzędników.

Podsumowując, sprzedaż alkoholu w internecie to na pewno branża z dużym potencjałem. Jeśli jednak myślicie o takim sklepie, to bardzo ważna jest dogłębna analiza od strony prawnej. Warto także śledzić aktualne wyroki w tej sprawie i ewentualne zmiany prawne, które mogą uporządkować sytuację w branży.

Czytaj także:

Wzrost sprzedaży w sklepie internetowym – jak go osiągnąć?

Sklep internetowy – jak dotrzeć do potencjalnych klientów?

Sprzedaż internetowa – co się opłaca?

E-commerce w 2023 – 3 trendy, które mogą zaważyć o Twoim biznesie

6. Sprzedaż książek w internecie

Sprzedaż książek papierowych

Kolejny stosunkowo popularny pomysł na e-biznes to sprzedaż książek w internecie. Książki to pod wieloma względami towar idealny do sprzedaży online. 

  • Mają stosunkowo niewielkie gabaryty i kształt, który ułatwia ich magazynowanie.
  • Towary z tej kategorii są stosunkowo rzadko zwracane.
  • Mimo że poziom czytelnictwa w naszym kraju pozostawia wiele do życzenia, książki są kupowane online całkiem często. Zgodnie z informacjami z raportu E-commerce w Polsce 2021 zakup książek w sieci deklaruje aż 56% internautów.
  • Książka to idealny pomysł na prezent, który można wręczyć praktycznie każdemu i przy niemal każdej okazji.

Sprzedaż książek przez internet możecie prowadzić zarówno we własnym sklepie online, jak i za pośrednictwem platform marketplace. Poza Allegro weźcie pod uwagę także Empik Marketplace. Marka Empik w świadomości polskich internautów trwale związana jest z książkami. Marketplace Empik jest dedykowany produktom z tej kategorii.

Mimo wielu zalet sprzedaż książek przez internet ma także kilka istotnych wad.

Największa z nich to konkurencja. Na rynku od lat funkcjonuje wielu dużych sprzedawców w tej kategorii. Startująca firma o stosunkowo niewielkim kapitale nie jest często w stanie konkurować z takimi podmiotami przynajmniej na tradycyjnym rynku “papierowych” książek. Sprzedaż książek przez internet już od kilku lat wychodzi jednak poza te ramy.

Sprzedaż e-booków przez internet

Książki elektroniczne, czyli e-booki oraz audiobooki to dynamicznie rozwijająca się branża. Sprzedaż e-booków w internecie wymaga co prawda nieco bardziej rozbudowanej infrastruktury IT niż prosty sklep online. Z drugiej jednak strony odpada Wam konieczność tworzenia własnego magazynu i obsługi logistycznej sklepu online. Zarówno płatność, jak i wysyłka odbywają się elektronicznie. Jest to bardzo duża oszczędność. Szczególnie jeśli weźmiecie pod uwagę rosnące opłaty za energię elektryczną czy ogrzewanie magazynu.

Sprzedaż książek czy innych elektronicznych materiałów to również dobry pomysł na biznes dla twórców różnego rodzaju contentu. Dostępne dziś narzędzia pozwalają łatwo tworzyć, publikować i sprzedawać różnego rodzaju poradniki, edukacyjne pomoce do nauki (np. języków), kolorowanki dla dzieci, tzw. plannery itp. Tego rodzaju materiały także możecie sprzedawać online. Co więcej, inwestycja w ich tłumaczenie na inne języki lub da Wam dostęp do ogromnego, międzynarodowego rynku.

Amazon Kindle Direct Publishing

Duże możliwości daje w tej dziedzinie Amazon KDP. Co to takiego? Kindle Direct Publishing to narzędzie udostępnione przez niekwestionowanego lidera rynku e-commerce – firmę Amazon. Dzięki niej twórcy różnych treści elektronicznych mogą błyskawicznie udostępnić swoje produkty klientom z kilkudziesięciu krajów na całym świecie. Oczywiście platforma Amazon pobierze od Was niemałą prowizję (minimalnie 30%). Otrzymujecie jednak dostęp do naprawdę dużego rynku i ogromnej liczby potencjalnych klientów.

Co można sprzedawać za pośrednictwem platformy Amazon KDP?

  • powieści,
  • książki z przepisami kulinarnymi,
  • poradniki,
  • dzienniki i plannery,
  • kolorowanki do wydruku,
  • książeczki dla dzieci,
  • komiksy,
  • poezję.

Na platformie nie ma możliwości publikacji periodyków czy magazynów. Oczywiście publikować można jedynie treści, do których macie pełne prawa autorskie.

Sprzedaż książek używanych przez internet

Ostatni pomysł na biznes związany ze sprzedażą książek w internecie to handel książkami używanymi. Może być to zarówno antykwariat online, jak i sprzedaż książek za pośrednictwem platform marketplace czy serwisów ogłoszeniowych. Trudno mówić w tym przypadku o osiągnięciu dużej skali czy przychodów. Jest to jednak ciekawa opcja dla osób, które szukają dodatkowego źródła zarobku “po godzinach”.

7. Sprzedaż ubrań w internecie

Wiele osób, które stawiają pierwsze kroki w branży e-commerce myśli o sprzedaż odzieży w internecie. Owszem produkty z kategorii fashion są jednymi z najczęściej sprzedawanych online. Zanim jednak zdecydujecie się na sprzedaż ubrań w internecie, zapoznajcie się z kilkoma faktami o tym sektorze e-commerce.

Duży odsetek zwrotów w branży fashion

Chyba najważniejszą kwestią związaną ze sprzedażą odzieży w internecie jest bardzo wysoki odsetek zwrotów. W przypadku odzieży zwroty w niektórych sklepach dotyczą nawet ponad 50% procent zamówień. W praktyce oznacza to, że 5 czy nawet 6 na 10 zamówień jest zwracanych do sklepu. Podobnie wygląda to w kategorii obuwie. Tu odsetek zwrotów wynosi niecałe 40%, ale nadal jest bardzo wysoki.

Zwroty generują dla właściciela e-sklepu dodatkowe koszty i często negatywnie wpływają na procesy logistyczne w sklepie. Jest to jednak nieodłączna część sprzedaży online. Dlatego też bardzo ważne jest stworzenie odpowiednich procedur obsługi zwrotów – niezależnie od tego, jakie produkty sprzedajecie.

Rozwiązaniem problemów związanych ze zwrotami jest też często fulfillment. Obsługę tego kłopotliwego obszaru działalności e-sklepu możecie zlecić firmie zewnętrznej.

Jak zmniejszyć liczbę zwrotów?

Jest też sporo sposobów na zminimalizowanie liczby zwrotów w sklepie online czy przy sprzedaży na platformach marketplace. Jak się łatwo domyślić, zwroty w branży fashion wynikają z błędnego dopasowania rozmiarów. Co można zrobić, aby zmniejszyć liczbę zwracanych produktów?

  • Bardzo dokładne i szczegółowe rozmiarówki produktów. Pamiętajcie, że te dostarczane przez producenta nie zawsze są zgodne z rzeczywistością.
  • Duża liczba zdjęć, które bardzo dokładnie prezentują produkt.
  • Jeśli na zdjęciach odzież jest na modelce, warto podać jej wzrost i wymiary.
  • Filmy wideo lub prezentacje 3D produktów. 
  • Dokładny opis produktu. 

Duża konkurencja w segmencie odzieżowym

W branży fashion podobnie jak w kilku innych kategoriach, utrudnieniem jest konkurencja dużych sieci. Nowy sklep rzadko kiedy będzie w stanie konkurować z międzynarodowymi sieciowymi markami. Sprzedaż ubrań w internecie ma jednak duży potencja, który wykorzystacie na wiele różnych sposobów. Szukacie pomysłu na alternatywną działalność w tej branży? Kilka propozycji znajdziecie poniżej.

  • Sklep z używanymi ubraniami znanych marek i projektantów – idealny pomysł dla stałych bywalców tak zwanych lumpeksów czy ciucholandów. Taka sprzedaż ubrań w internecie dobrze wpisuje się w popularne aktualnie trendy związane z ekologią i upcyklingiem. Taki sklep można prowadzić minimalnym nakładem pracy, np. zakładając dedykowane konto na Instagramie czy grupę na Facebooku.
  • Limitowane, krótkie kolekcje ubrań – taki model sprzedaży sprawdzi się w przypadku osób z dużymi zasięgami w social media. Jeśli myślicie o stworzeniu swojej niewielkiej marki odzieżowej, zainteresujcie się czy też takim zjawiskiem jak live e-commerce.
  • Transmisje sprzedażowe na żywo w Azji generują ogromne liczbę transakcji w krótkim czasie. Ten kanał czy sposób sprzedaży staje się też coraz popularniejszy w naszym kraju. Dużą rolę odgrywa tu jednak charyzma osób biorących udział w transmisji.
  • Ostatnia propozycja jest dość oryginalna. Są to szyte na miarę ubranka dla psów. Potencjalnym problemem jest tu też kwestia dopasowania rozmiarów. Z drugiej strony jest wiele osób, które nie szczędzą wydatków na swojego pupila.

8. Sprzedaż mebli w internecie

Czy sprzedaż mebli w internecie to dobry pomysł? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna i wymaga poruszenia kilku istotnych spraw.

Wyzwania branży meblarskiej

Mimo szybkiego rozwoju branży e-commerce meble to nadal produkt, który zdecydowanie chętniej jest kupowany offline. Różne firmy badawcze i konsultingowe (np. Morning Consult czy Bizrate Insights) wskazują, że od 70 do 80% konsumentów preferuje zakup mebli w sklepach stacjonarnych. Co więcej, aż około 70% transakcji offline zawieranych jest w dużych sieciowych salonach meblowych. Również w tej branży nowy sklep musi się więc zmierzyć z bardzo dużymi markami obecnymi na rynku od lat.

Kolejnym sporym problemem tej branży jest magazynowanie i logistyka. Meble to produkty o sporej wadze i gabarytach. Niezbędna jest więc duża przestrzeń magazynowa. Czynnikiem zniechęcającym do zakupu mebli online są też często wysokie koszty przesyłki.

Jak zacząć sprzedawać meble?

Nie znaczy to jednak, że sprzedaż mebli w internecie nie może być opłacalna. Z odpowiednim towarem i dobrym biznesplanem zarobić można również w tej branży. Poniżej zebraliśmy kilka wskazówek dotyczących sprzedaży mebli przez internet.

  • Wiele mniejszych sklepów stawia na unikalne i niepowtarzalne meble inspirowane najnowszymi wnętrzarskimi trendami. Często są to meble ręcznie robione z niewielkich stolarni czy rodzinnych zakładów.