Jak otworzyć sklep internetowy? Najlepiej szybko, prosto i przyjemnie. Żeby faktycznie tak było, musisz mieć nieco wiedzy na temat specyfiki funkcjonowania biznesu w internecie. Jaka branża będzie najbardziej dochodowa? Jak założyć sklep legalnie? Ile to będzie kosztować i czy poradzisz sobie z kwestiami technicznymi, jeśli nie masz specjalistycznej wiedzy informatycznej? Sprawdź nasze odpowiedzi!

Powinieneś dobrze zastanowić się nad branżą i asortymentem

Jaki sklep internetowy wybrać? Taki, który przyniesie najpewniejszy zysk – z ubraniami, butami, sprzętem komputerowym. Tyle sklepów w tej branży osiągnęło sukces, że Tobie też musi się udać. Czy to prawidłowe podejście? Nie do końca. Rynek jest już nasycony sklepami internetowymi z odzieżą, AGD czy zabawkami, więc trudno będzie Ci się wyróżnić na ich tle i przyciągnąć do siebie ich klientów. A więc jaki sklep internetowy najbardziej się opłaca? Tak naprawdę powinieneś znaleźć bardziej niszową branżę, która nie ma jeszcze tak bogatej reprezentacji wśród sklepów internetowych. Najlepiej, gdyby była to dla Ciebie w jakiś sposób bliska branża. Trudno jest sprzedawać akcesoria zoologiczne, gdy wcale nie znasz się na zwierzętach. Unikaj również pokusy tworzenia sklepu „wielobranżowego”.

Musisz spełniać wymogi prawne

Na właścicielu sklepu internetowego spoczywa kilka obowiązków prawnych. Po pierwsze musi zarejestrować sklep jako działalność gospodarczą. Poza tym musi spełnić obowiązki informacyjne: na stronie sklepu powinien umieścić dane firmy, jej siedziby, adres i numer NIP. Następnie należy stworzyć regulamin sklepu, w którym znajdą się informacje o rodzaju i zakresie usług świadczonych drogą elektroniczną, o warunkach świadczenia tych usług, o zasadach postępowania reklamacyjnego itp. Bardzo ważne jest także wypełnienie obowiązku ochrony danych osobowych klientów sklepu. Konieczne będzie zgłoszenie zbioru danych osobowych do rejestracji w GIODO i stworzenie zapisu na stronie sklepu informującego klientów o celu przetwarzania danych osobowych. Pamiętaj też, że niektóre rodzaje działalności wymagają posiadania koncesji lub zezwolenia.

Jak założyć sklep internetowy? Koszty

Niektórzy początkujący przedsiębiorcy wierzą, że można prowadzić darmowy sklep internetowy – bez opłacania hostingu, księgowości, magazynu. Owszem, możesz nie tworzyć własnej strony, tylko skorzystać z darmowego szablonu dla  sklepu internetowego, ale wcześniej i tak musisz wykupić abonament na platformie pod sklep internetowy. Jeśli chodzi o ZUS, możesz korzystać z 6-miesięcznej ulgi, w trakcie której będziesz płacił jedynie składkę zdrowotną. W kolejnych dwóch latach będziesz mógł opłacać tzw. mały ZUS. Do tego dolicz jeszcze opłaty odprowadzane do Urzędu Skarbowego i koszty związane z magazynowaniem (najem własnego magazynu, dropshipping lub kompleksowe usługi fulfillmentu). Będzie Ci też potrzebne wsparcie księgowej.

Prosty darmowy sklep internetowy to marzenie, które da się zrealizować przy pomocy określonych rozwiązań. Na pewno łatwiej będzie założyć i prowadzić sklep na specjalnie przeznaczonej do tego platformie. Wiele trudnych kwestii informatycznych działania strony pozostaje wówczas po stronie dostawcy platformy. Jaka platforma pod sklep internetowy najlepiej spełni swoje zadanie? Do wyboru masz platformy do instalacji na własnym serwerze albo te, które działają w obrębie większej platformy sklepowej. Na początku warto spróbować drugiego rozwiązania, bo jest bardziej kompleksowe i nie wymaga dodatkowych działań takich jak opłacanie własnego serwera, instalacja systemu, jego aktualizacje czy rozszerzenia.

Wielu początkujących e-handlarzy pyta także o darmowy sklep internetowy z hostingiem, czyli miejscem na serwerze do przechowywania danych Twojego sklepu. Jeśli nie chcesz mieć osobnego zmartwienia w postaci hostingu, ponownie powinieneś postawić na platformę z gotowymi szablonami sklepów. W ramach abonamentu będziesz mieś zapewnioną opiekę techniczną nad serwerami.

Nie wszystkie zadania wypełnisz w pojedynkę

Prowadzenie sklepu internetowego wydaje się takie proste – w końcu nie trzeba stać za ladą i rozmawiać z każdym klientem, który do nas zajrzy. W rzeczywistości pracy przy obsłudze e-sklepu jest mnóstwo, a w miarę rozwoju biznesu – coraz więcej. Klienci sklepów internetowych zadają całkiem sporo pytań, a Ty powinieneś odpowiadać na nie jak najszybciej. Musisz też stale monitorować stronę sklepu, czy nie wystąpiły na niej błędy utrudniające użytkownikowi poruszanie się po niej, a także mieć na oku stany magazynowe. Przykłady codziennych zadań w związku z prowadzeniem e-sklepu można mnożyć. Jeśli wszystko będzie wyłącznie na Twojej głowie, w końcu zaczniesz popełniać błędy, spadnie jakość obsługi klienta, a Ty stracisz radość z posiadania własnego sklepu internetowego. Pamiętaj więc, że obecnie możesz wybierać z różnorakich form wsparcia dla sklepów internetowych – od usług magazynowania, przez obsługę klienta, po przygotowywanie i wysyłkę zamówień.

Sklep internetowy – jak założyć?

W porządku – wiesz już, jaki sklep internetowy otworzyć, jakie koszty i obowiązki prawne wiążą się z jego założeniem. Ale jak założyć sklep internetowy krok po kroku? Oto najprostszy przepis.

  1. Załóż działalność gospodarczą (lub skorzystaj z opcji działalności nierejestrowanej, pod warunkiem spełniania warunków związanych z maksymalnym rocznym dochodem)
  2. Napisz biznesplan, przydatny może być też kosztorys
  3. Wybierz platformę pod sklep
  4. Zarejestruj domenę i hosting
  5. Zarejestruj się na platformie
  6. Skonfiguruj swój sklep
  7. Stwórz regulamin, politykę prywatności, zarejestruj bazę danych klientów w GIODO
  8. Przygotuj się do prowadzenia ewidencji transakcji albo wystawiania paragonów/faktur VAT (niektórzy przedsiębiorcy są zwolnieni z posiadania kasy fiskalnej – informacje na ten temat można znaleźć w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 listopada w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących).
  9. Zadbaj o obsługę logistyczną sklepu internetowego: jeśli prowadzisz magazyn, połącz stronę sklepu z programem ewidencjonującym stany magazynowe. Poza tym nawiąż współpracę z firmą kurierską, która będzie obsługiwać Twoje wysyłki.
  10. Zaopatrz sklep w towary
  11. Przygotuj zdjęcia produktów i ich opisy na stronę
  12. Zadbaj o obsługę klienta w sklepie internetowym. Udostępnij wiele form kontaktu z Tobą, np. numer telefonu, e-mail oraz profile w mediach społecznościowych.

To jedynie podstawowa wersja instrukcji, jak założyć sklep internetowy. W praktyce na pewno poszerzysz ją o dodatkowe działania. Jakie na przykład? O przygotowanie wersji mobilnej sklepu, bezpieczne szyfrowanie danych na stronie czy wybór bardziej zaawansowanego rozwiązania dotyczącego magazynowania. Wiele zadań (nie związanych stricte z założeniem sklepu, ale raczej z jego późniejszym działaniem) możesz zlecić na zewnątrz w ramach usługi fulfillmentu. Wyspecjalizowana firma może zajmować się za Ciebie zarówno prowadzeniem magazynu, jak i przygotowywaniem przesyłek, wysyłką i obsługą klienta.

Teraz widzisz, że „za darmo” i „łatwo” to nie są pierwsze przymiotniki, które powinny przyjść na myśl w związku ze startem biznesu w Sieci. Nie oznacza to jednak, że założenie i prowadzenie sklepu internetowego jest trudne i że sobie z nim nie poradzisz. Dzięki tak zaawansowanym rozwiązaniom, jak platformy dla sklepów internetowych i usługi fulfillmentu, na pewno sobie poradzisz.