Pośrednicy firm kurierskich, czyli tak zwani brokerzy kurierscy funkcjonują na naszym rynku już od dłuższego czasu. Dla wielu indywidualnych nadawców i sklepów e-commerce broker kurierski może być sposobem na zmniejszenie kosztów i uproszczenie współpracy z przewoźnikami. Jeśli jesteście zainteresowani tym, jak działa broker oferujący przesyłki kurierskie i jakie są największe zalety takiego rozwiązania, to zapraszamy do dalszej lektury.

Broker usług kurierskich – co to jest?

Co to jest broker usług kurierskich? Jest to po prostu pośrednik pomiędzy nadawcą przesyłki a firmami świadczącymi usługi kurierskie. Taki pośrednik kurierski sam nie realizuje przesyłek, zamiast tego zleca je firmie kurierskiej, która konkretne zlecenie będzie w stanie zrealizować na najlepszych warunkach. W biznesie obecność pośrednika oznacza zwykle wyższy koszt produktu czy usługi. W końcu pośrednik też musi zarobić. Jednak ta generalna zasada niekoniecznie ma zastosowanie w tym konkretnym przypadku.

Dlaczego broker kurierski jest w stanie realizować przesyłki taniej niż pojedynczy sklep online i zarabiać na tej różnicy w cenie usługi? Chodzi tu przede wszystkim o skalę działalności. Pośrednik kurierski współpracujący z szeregiem biznesów online nadaje o wiele więcej przesyłek niż pojedynczy e-sklep. Jest to podobna sytuacja jak w przypadku fulfillmentu dla e-commerce. Również zewnętrzny magazyn dystrybucyjny dla e-commercedzięki ogromnym wolumenom przesyłek jest w stanie wynegocjować z przewoźnikami o wiele bardziej atrakcyjne stawki. Tu jednak kończą się podobieństwa między fulfillmentem i brokerami kurierskimi. Fulfillment może obejmować także inne obszary działalności firmy, jak chociażby bieżąca obsługa klienta w e-commerceczy obsługa zwrotów i wymiana towarów. Natomiast broker kurierski skupia się tylko i wyłącznie na znalezieniu najbardziej atrakcyjnej cenowo oferty firmy kurierskiej.

Pośrednik przesyłek kurierskich – czy warto?

Broker kurierski – czy warto wdrożyć takie rozwiązanie na stronie sklepu? Jakie są najważniejsze zalety wynikające ze współpracy z brokerem kurierskim?

  • Jedną z najczęściej podkreślanych zalet jest to, że nie musicie podpisywać szeregu umów z poszczególnymi firmami kurierskimi. Dzięki pośrednikowi kurierskiemu zyskujecie dostęp do oferty bardzo wielu firm bez konieczności zawierania odrębnych umów i spełniania określonych wymagań dotyczących na przykład miesięcznych czy rocznych wolumenów przesyłek.
  • Większość brokerów kurierskich oferuje bardzo szeroką gamę usług przewozowych. Za ich pośrednictwem można realizować przesyłki krajowe, zagraniczne, przesyłki niestandardowe, wielkogabarytowe itp.
  • Sam proces nadawania przesyłki za pośrednictwem brokera kurierskiego jest najczęściej bardzo prosty i intuicyjny, a płatność za usługi można uregulować online.
  • Oferta brokerów kurierskich skierowana jest do wszystkich nadawców. Mogą z niej skorzystać zarówno firmy czy osoby nadające paczki sporadycznie, jak i duże sklepy ze sporym wolumenem wysyłek.
  • Skorzystanie z oferty pośrednika kurierskiego pozwala często na zmniejszenie kosztów realizacji wysyłek.
  • Wielu brokerów kurierskich udostępnia swoim klientom dodatkowe rozwiązania poprawiające komfort korzystania z ich usług. Są to na przykład aplikacje mobilne, książki adresowe, narzędzia do masowego zarządzania paczkami itp.

Mimo wielu zalet nie jest to jednak rozwiązanie całkowicie pozbawione wad. Jedną z nich mogą być dodatkowe opłaty, naliczane w niektórych sytuacjach. Może to być na przykład opłata za przelewy online czy tak zwana dopłata paliwowa. Dlatego tak ważne jest bardzo dokładne zapoznanie się z warunkami współpracy przed jej rozpoczęciem. W przypadku sklepów wysyłających za pobraniem, minusem jest również nieco dłuższy czas oczekiwania na zapłatę za towar. Pieniądze najpierw trafiają na konto brokera, z którego przesyłane są do sklepu. Ma to więc wpływ na pewne wydłużenie czasu oczekiwania na środki. Na pytanie, czy warto korzystać z pośrednika kurierskiego, każdy z Was musi sobie odpowiedzieć samodzielnie. Mamy nadzieję, że powyższe krótkie podsumowanie zalet i wad brokerów kurierskich pomoże Wam podjąć taką decyzję.

Broker kurierski – jak wybrać?

Dynamiczny rozwój rynku e-commerce przełożył się również na dużą konkurencję na rynku usług brokerów przesyłek kurierskich. Do wyboru macie szereg platform dysponujących różnymi narzędziami. To, jaki broker kurierski sprawdzi się najlepiej, zależy oczywiście od Waszych potrzeb i oczekiwań. Mimo że do skorzystania z usług brokera kurierskiego nie trzeba podpisywać umowy, to bardzo ważne jest dokładne zapoznanie się z warunkami współpracy. Kluczową kwestią jest cennik brokera przesyłek kurierskich i ewentualne dodatkowe opłaty. Warto sprawdzić, w jakich sytuacjach są one naliczane i jaka jest ich wysokość. Inną ważną kwestią jest to, jak wygląda proces reklamacji w danej firmie i na jakie wsparcie ze strony takiego pośrednika możecie liczyć. Każdorazowo współpraca z firmą brokerską powinna się więc zacząć od bardzo szczegółowego zapoznania się z jej regulaminem.

Czytaj także:

Jak wysłać paczkę kurierem?

Jak zamówić kuriera do domu?

Jak zmierzyć paczkę?

Nieodebrana paczka z paczkomatu InPost – co się z nią dzieje? Jak ją odebrać?

Sklep internetowy a magazyn – co musisz wiedzieć?

Czy warto włączyć swój sklep w Dzień Darmowej Dostawy?

Darmowa dostawa – czy warto ją oferować? 5 argumentów

Czy kurierzy pracują w sobotę, niedzielę oraz w święta?