Bardzo duża konkurencja na rynku e-commerce sprawia, że często to właśnie innowacje i nowe rozwiązania technologiczne stają się jedynym sposobem na zyskanie przewagi nad innymi firmami. W związku z tym każdy, kto prowadzi biznes internetowy w 2022, powinien trzymać rękę na pulsie i na bieżąco śledzić najpopularniejsze trendy w sprzedaży internetowej. W dzisiejszym artykule chcemy zwrócić Waszą uwagę na trzy najważniejsze naszym zdaniem trendy w e-commerce w 2022.

Sprzedaż online 2022 i płatność odroczona

Płatność odroczona, czyli tak zwane Buy Now, Pay Later (BNPL), nie jest czymś całkowicie nowym. Wiele podmiotów prowadzących biznes w internecie oferuje taką formę płatności już od pewnego czasu. W ciągu ostatniego roku zanotowany został bardzo dynamiczny wzrost zainteresowania taką formą płatności. Rosnąca popularność BNPL, szczególnie wśród młodszych grup konsumentów, wskazuje na to, że płatność odroczona może być jednym z popularniejszych trendów w biznesie online 2022. Na czym polega płatność odroczona w praktyce? Zwykle jest to możliwość odroczenia zapłaty za towar o 30 dni. Towar otrzymujemy dzisiaj, jednak zapłacić za niego możemy dopiero po miesiącu. Opcjonalnie istnieje także możliwość rozłożenia tej płatności na raty. Usługi typu BNPL są najczęściej obsługiwane przez pośredników. Jeśli więc prowadzicie biznes w internecie 2022, to warto bliżej zapoznać się z ofertą tego rodzaju usług.

E-biznes 2022 – dalszy wzrost znaczenia logistyki

Trwający już od kilku lat dynamiczny wzrost sektora e-commerce sprawia, że stale rosną również oczekiwania i wymagania konsumentów. Kolejne badania jasno pokazują, że kluczowym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie jest, obok kosztów przesyłki, czas oczekiwania na zamówienie oraz ewentualna możliwość darmowego zwrotu. Mówiąc kolokwialnie, klienci sklepów online oczekują szybkiej przesyłki i możliwość bezproblemowego zwrotu, jeśli towar nie spełni ich oczekiwań. W związku z tym kluczowe dla wielu sklepów online stają się kwestie związane z logistyką i optymalizacją procesu realizacji zamówień. Coraz więcej właścicieli e-sklepów przywiązuje również wagę do takiego obszaru jak obsługa zwrotów i wymiana towarów. Jeśli chodzi o optymalizację logistycznej obsługi zamówienia, to na popularności stale zyskuje takie rozwiązanie jak fulfillment. Korzystają z niego już nie tylko największe podmioty e-commerce, ale również średnie i mniejsze sklepy. Fulfillment obejmuje nie tylko takie obszary jak magazynowanietowarów sklepu. Jest to szeroko pojęty outsourcing usług logistycznych w e-commerce. Dzięki tego typu rozwiązaniom wiele e-sklepów jest w stanie znacząco zmniejszyć koszty wysyłki i skrócić czas realizacji zamówienia. Wbrew pozorom fulfillment i rezygnacja z prowadzenia własnego magazynu oznacza często także spore oszczędności dla firm prowadzących biznes online.

Biznes online, a sztuczna inteligencja

Omawiając trendy w biznesie online 2022, trudno nie wspomnieć o rozwiązaniach bazujących na sztucznej inteligencji (AI). O wykorzystaniu AI w e-commerce mówi się już od dłuższego czasu. Jest ona stosowana już w przypadku takich narzędzi, jak spersonalizowane rekomendacje produktów czy systemy wyświetlania reklamy klientom sklepu. Wielu ekspertów prognozuje jednak, że w najbliższych latach biznesy internetowe będą coraz częściej sięgały także po rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji w celu usprawnienia obsługi klienta. Najpopularniejszym przykładem takiego zastosowania AI są tak zwane chatboty. W wielu przypadkach wdrożenie chatbota pozwala na odpowiedź na najczęstsze pytania klientów bez udziału pracownika sklepu. Jest to więc duża oszczędność czasu i zasobów. Na AI bazują też takie narzędzia jak wyszukiwanie głosowe czy autouzupełnianie w trakcie tradycyjnego wyszukiwania. W wielu przypadkach skorzystanie z rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji może być dla internetowego biznesu sposobem na uzyskanie znaczącej przewagi nad konkurencją.