Dziś e-commerce to nie szansa, a wymóg. W dobie, gdy zakupy online są tak popularne, to właśnie e-sklepy przyciągają stałych klientów marek i trafiają do nowych. Jak budować ich zaufanie? 

 

Bezpieczeństwo sklepu internetowego

Świetne produkty lub usługi, wygląd sklepu online, przejrzysta obsługa zwrotów i wymiana towarów, wygoda korzystania — wszystkie te parametry są niezwykle ważne, jednak najważniejsze jest bezpieczeństwo sklepu internetowego. Raz utracone, są wyjątkowo trudne do odzyskania. Jak o nie zadbać?

Bezpieczeństwo sklepu internetowego stało się szczególnie palącą kwestią w czasie pandemii. To wówczas luki w zabezpieczeniach, nieświadomość zarówno klientów, jak i pracowników obsługujących sklepy e-commerce wyszły na wierzch.

Cztery sekundy — tyle mija od jednego ataku hakerskiego do drugiego. Ten fakt powinien nie tyle przerażać, ile mobilizować. Bezpieczny sklep internetowy to odpowiedzialność właścicieli i pracowników e-sklepów. Po części to na nich spoczywa ważne zadanie uświadamiania — w końcu pandemia zmieniła nierzadko trwale przyzwyczajenia konsumentów.

Do klientów e-commerce należą już nie tylko osoby młode, ale również te po 55. roku życia — często bardziej narażone na cyberataki. Warto więc podkreślić, że bezpieczne sklepy internetowe nie tylko dbają o dane klientów, pracę serwerów, czy najnowsze technologie, ale również komunikują się ze swoimi odbiorcami. Informują i edukują o najczęstszych oszustwach.

 

Bezpieczne zakupy w internecie

Bezpieczeństwo zakupów w internecie gwarantuje przede wszystkim bieżące aktualizowanie swojego e-commerce. To, na jakiej platformie stworzony jest dany sklep internetowy, jest niezwykle istotne. W końcu platformy te, takie jak PrestaShop, Magento, czy WooCommerce rozwijają się niezależnie. Śledzenie ich aktualizacji pozwoli w najlepszym momencie przeprowadzić migrację na wyższą wersję platformy.

Jeśli Twój ecommerce jest na oprogramowaniu, które nie ma wsparcia, ponieważ istnieje już jego wyższa wersja, wówczas narażasz swoich klientów na ataki hakerskie, w tym wycieki danych i dostępów. Czytaj także: Sklep internetowy — jaką platformę wybrać? 

Jak widzisz, za bezpieczne zakupy w internecie odpowiadają właściciele sklepów internetowych. To ich decyzje mogą zadecydować, że bezpieczeństwo danych klientów jest zachowane, bądź nie. Inwestowanie w nowe technologie i bycie na bieżąco to podstawa bezpieczeństwa zakupów w internecie. Drugim filarem jest ciągłe edukowanie o zasadach bezpiecznych zakupów w internecie. Jakie to zasady?

Obsługa klienta w e-commerce jest dziś w dużej mierze zautomatyzowana. Może warto w ramach wiadomości wysyłanych do baz klientów także przypominać o najważniejszych i niestety wciąż nie dość dobrze poznanych podstawach? Mailing o bezpieczeństwie zakupów przez internet? Czemu nie! Uwzględnij w nim takie zasady bezpiecznych zakupów przez internet jak sprawdzenie certyfikatu bezpieczeństwa, czy zadbanie o zaporę sieciową. Poinformuj o tym, co może znaleźć się w komunikatach wysyłanych przez Twój e-commerce, a co na pewno nie.

Wreszcie — daj znać, gdzie mogą kontaktować się Twoi klienci, jeśli zauważą jakiś niepokojący sygnał świadczący o tym, że bezpieczeństwo zakupów internetowych jest wątpliwe. Na pewno to docenią!\

 

Jak zadbać o bezpieczeństwo sklepu internetowego?

Dlaczego warto zadbać o bezpieczne zakupy w internecie? Ponieważ w świecie e-commerce konkurencja jest często tak wysoka, że raz utracone zaufanie to na zawsze utracony klient

Jak zadbać o bezpieczeństwo sklepu internetowego? Zacznij od poznania wroga. Dowiedz się, jakie są najczęstsze rodzaje ataków hakerskich. 

Do najpopularniejszych rodzajów należy Distribute Denial of Service. Największe ryzyko DDoS występuje w czasie okresów promocji, takich jak Black Friday. Atak ten polega na przeciążeniu sklepu internetowego przez zwiększenie ruchu. W tej sytuacji e-commerce staje się niewydolny. 

Inny rodzaj działań hakerów to phishing, czyli podrabianie adresu domeny i panelu logowania, a także subtelne manipulowanie klientów po to, by zostawili swoje dane osobowe i płatnicze. Phishing wykrada dane klientów także poprzez wiadomości SMS, mailing, a nawet telefony.

To, co jeszcze może spotkać e-commerce, to oczywiście instalacja złośliwego oprogramowania, a także masowe wycieki danych. Jak zadbać o bezpieczeństwo sklepu internetowego, gdy działalność hakerów z godziny na godzinę staje się coraz bardziej wyrafinowana, a więc coraz szybciej i precyzyjniej potrafią oszukiwać klientów? Najważniejsze jest zabezpieczenie przy pomocy nowoczesnych algorytmów faktur, danych klientów, haseł i loginów. W jaki sposób? 

  1. Aktualizując zabezpieczenia systemu;
  2. regularnie wykonując testy penetracyjne, polegające na przeprowadzeniu ataku hakerskiego w bezpiecznych, kontrolowanych warunkach;
  3. robiąc audyty strony, dzięki którym mamy szansę wychwycić wszelkie słabsze strony i luki w zabezpieczeniach;

 

Kolejna kwestia to edukowanie klientów o tym, by hasło zabezpieczające konto w Twoim ecommerce było zarówno unikalne, jak i silne.

Klient, zastanawiając się, jak robić bezpieczne zakupy w internecie zwraca uwagę szczególnie na jeden newralgiczny punkt, czyli płatności. Jak sprawić, by w tym momencie nie opuścił koszyka?

Przede wszystkim oferując mu szeroki wybór płatności, wśród których znajdą się te rodzaje, które wzbudzają szczególne zaufanie klientów e-commerce — mowa tu przede wszystkim o szybkich przelewach oraz BLIKu. 

Jak zadbać o bezpieczeństwo sklepu internetowego jeszcze mocniej? Wdrażając certyfikat SSL oraz spełniając obowiązki prawne: tworząc regulamin sklepu oraz realizować wymogi rozporządzenia o ochronie danych osobowych. O tych krokach napiszemy więcej w kolejnych akapitach.

 

Jak zabezpieczyć sklep internetowy?

Jak zabezpieczyć sklep internetowy? Podsumujmy i rozszerzmy dotychczasową wiedzę.

  1. Zadbaj o jakość zapory blokującej podejrzany ruch. Wysokiej jakości zapora powinna blokować porty newralgiczne do bezpiecznego funkcjonowania strony.
  2. Wybierz bezpieczny hosting dla Twojego e-commerce. Powinien umożliwiać Ci tworzenie kopii zapasowych (automatycznie), szyfrowanie AES, monitorowanie sieci oraz zapewniać dobrą i dostępną 24 godziny na dobę obsługę techniczną.
  3. Poznaj wady i zalety Twojej platformy dla sklepu internetowego. Monitoruj rynek i to, jak zmieniają się wymagania klientów i możliwości technologiczne.
  4. Zawsze szyfruj dane.
  5. Dbaj o aktualizację oprogramowania antywirusowego, zapory sieciowej, oprogramowania serwera, wtyczek, CMS-a. Brak aktualizacji nierzadko wiąże się z powstaniem i odkryciem przez hakerów dziury w systemie.
  6. Używaj managerów haseł.
  7. Edukuj pracowników na temat cyberbezpieczeństwa i przechowywania danych. Zadbaj o to, by w razie ataku, Twoi pracownicy wiedzieli krok po kroku, co robić.
  8. Testuj, audytuj, szukaj dziur w systemie i zabezpieczaj. Rób to regularnie!

 

Jak zabezpieczyć sklep internetowy, jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z e-commerce lub potrzebujesz zewnętrznego wsparcia? Pamiętaj, że nie wszystkie działania musisz zabezpieczyć w ramach wewnętrznej struktury. Outsourcing może dotyczyć takich kwestii jak marketing, czy księgowość, ale również logistyka!

Magazynowanie, czy fulfillment zlecone zewnętrznym firmom nie tylko ograniczą liczbę błędów, ale również wzmocnią poczucie bezpieczeństwa i zadowolenia klientów. Myślisz o własnym ecommerce? Przeczytaj Jak założyć sklep internetowy? Przewodnik krok po kroku , Chcesz założyć sklep internetowy? Musisz pamiętać o tych 8 kwestiach! 

 

Polityka bezpieczeństwa sklepu internetowego

Czym jest polityka bezpieczeństwa sklepu internetowego? To wewnętrzny dokument, który wskazuje, jakie środki bezpieczeństwa stosuje dany e-commerce. Polityka bezpieczeństwa reguluje także procedury ochrony danych klientów, narzędzia i zasady, którymi należy kierować się, chcąc zapewnić najwyższy standard bezpieczeństwa przetwarzania informacji. 

Co najczęściej zawiera dokument polityki bezpieczeństwa sklepu internetowego? Przede wszystkim wykaz zabezpieczeń, zarówno fizycznych, jak i technicznych. Co więcej, polityka bezpieczeństwa sklepu internetowego zawiera informacje o miejscach (pomieszczeniach i budynkach), w których odbywa się przetwarzanie danych osobowych. W dokumencie tym musisz podać także programy używane przez Twój e-commerce do przetwarzania danych, a także informacje o przepływie danych pomiędzy różnymi systemami. Sprawdź także, czy sklep internetowy musi mieć regulamin? 

 

Certyfikat bezpieczeństwa SSL

Poruszając temat bezpieczeństwa sklepu internetowego, nie możemy zapomnieć o kwestii certyfikatu bezpieczeństwa SSL. Czym jest certyfikat SSL?

To nic innego jak poświadczenie danej witryny zastosowania szyfrowanego protokołu wymiany danych — HTTPS. Certyfikat SSL jest konieczny w przypadku e-commerce i wszelkich stron internetowych, w których użytkownicy zostawiają swoje dane osobowe i płatnicze. To zabezpieczenie chroni klientów przed niekontrolowanym wyciekiem danych osobowych i płatniczych, danych kontaktowych, loginów i haseł użytkowników etc.

Jak sprawdzić, czy strona ma certyfikat bezpieczeństwa SSL? To bardzo proste! Wystarczy sprawdzić, czy w pasku adresu strony widnieje zapis https:// (a nie http://). Przed adresem strony powinien znaleźć się również symbol zielonej kłódki.

 

Obowiązek szyfrowania danych RODO

Prowadzenie swojego e-commerce wiąże się z dużą odpowiedzialnością, także prawną. Znajomość przepisów może przytłaczać, dlatego ważna jest świetna znajomość prawa lub współpraca z kimś, kto wie, m.in. jaką dokumentację powinien posiadać sklep internetowy.

Prócz księgowości, odpowiedniego regulaminu, konieczna jest również dokumentacja RODO. Co oznacza obowiązek szyfrowania danych RODO?

Przepisy RODO jasno określają, że to administrator odpowiada za przechowywanie danych. To on także określa, jaki jest cel ich przechowywania — czyli w przypadku e-commerce celem jest realizacja zamówienia. W RODO znajdziesz także termin „podmiot przetwarzający”. Podmiotem tym nie musi być sklep. Może być to firma zewnętrzna specjalizująca się w bezpiecznym przetwarzaniu danych, w tym ich szyfrowaniu.

W kwestii bezpieczeństwa RODO nakłada na sklepy internetowe szereg obowiązków. Wśród nich m.in. obowiązek wykorzystywania odpowiednich, nowoczesnych systemów informatycznych, obowiązek spełnienia konkretnych standardów, jeśli chodzi o serwer, obowiązek wcześniej wspomnianego certyfikatu bezpieczeństwa SSL, tworzenie kopii zapasowych danych oraz ich odpowiednie szyfrowanie.

Wymogi RODO są ściśle określone, a dostosowanie się do nich — obowiązkowe. Pamiętaj, że bezpieczeństwo przechowywania danych to fundament budujący Twoją relację z klientem. Zadbaj o to, by fundament ten był pewny!

 

Czytaj także:

Obsługa klienta w sklepie internetowym — 10 żelaznych zasad! 

Zwrot i wymiana w sklepie internetowym — jak usprawnić? 

Realizacja zamówień w sklepie internetowym — jak wyeliminować błędy? 

Sprzedaż internetowa w 2020 – X faktów 

Prawa konsumenta a zakupy przez internet – wszystko, co musisz wiedzieć 

Hosting dla sklepu internetowego — jaki wybrać? 

Jak zdobyć zaufanie klienta i go nie stracić?